Slaapinfo.nl
slaapweetjes
Home / Nieuws / 40 weetjes over slapen en dromen die je nog niet kende!

40 weetjes over slapen en dromen die je nog niet kende!

Het mysterie rond slapen heeft vele wetenschappers door de eeuwen heen geïntrigeerd. Pas sinds de laatste 25 jaar weten we veel meer over slapen en dromen. Daarom 40 opmerkelijk feiten, cijfers en weetjes over slapen die je nog niet kende!

40 weetjes over slapen en dromen

 

01. De hoeveelheid slaap die je nodig hebt hangt af van je leeftijd. Baby’s slapen gemiddeld 16 uur, 3-18 jarigen 10 uur, volwassenen 8 uur per etmaal.

02. Mannen dromen 70% van de tijd over andere mannen, terwijl vrouwen net zoveel over mannen als over vrouwen dromen.

03. We kunnen alleen dromen over gezichten die we en keer hebben gezien, of dit nu kort of lang geleden is.

04. Criminaliteit gepleegd door een slaapstoornis zijn onder andere: slapend rijden, boetes uitschrijven, moord en verkrachtingen.

05. 12% van de mensen dromen alleen in zwart en wit.

06. Dromen is normaal. Mensen die nooit dromen lijden soms aan een persoonlijkheidsstoornis.

07. 25% van getrouwde stellen slaapt apart.

08. De Britten waren de eerste die een methode ontwikkelden om soldaten 36 uur wakker te houden. Wanneer ze moe waren kwam er iemand met een heel felle lamp om ze wakker te houden.

09. Tijdens de slaap van dolfijnen is alleen één hersenhelft in rust, de andere hersenhelft blijft actief voor de ademhaling.

10. Dieren die het langst slapen per etmaal zijn Koala’s. Zij slapen tot wel 22 uur per etmaal

11. Giraffen slapen zeer kort. Zij slapen slechts 1,9 uur per dag (in korte sessies van 5-10 minuten)

12. Je gaat eerder dood als je niet slaapt dan wanneer je niet meer eet. Het duurt 2 weken om uit te hongeren en 10 dagen om te sterven door slaaptekort.

13. Blinden zien in hun dromen wel beelden, behalve wanneer ze blind zijn geboren.

14. Binnen 5 minuten nadat je wakker bent geworden, ben je reeds 50% van je droom vergeten. Na 10 minuten al 90%.

15. 1 op de 50 pubers plast nog steeds in bed.

16. Het record voor de langste periode zonder slaap is 18 dagen, 21 uren, 40 minuten tijdens een schommelstoel marathon. De recordhouder kreeg last van hallucinaties, paranoia, wazig zien, onduidelijke spraak en geheugenverlies.

17. Het is onmogelijk om te zeggen of iemand echt wakker zonder strikt medisch toezicht. Mensen kunnen net als een kat dutjes doen met hun ogen geopend zonder zich daarvan bewust te zijn.

18. Als je ‘s nachts al binnen vijf minuten in slaap valt, betekent dit dat je slaaptekort te groot was. Het duurt normaal tussen de 10 en 15 minuten voordat je inslaap valt.

19. Een nieuwe baby resulteert doorgaans in 400-750 uren verloren slaap voor de ouders in het eerste jaar. 

20. Een van de beste voorspellers van slapeloosheid later in het leven is de ontwikkeling van slechte slaapgewoonten door jonge kinderen.

21. De continue hersenenopnames die leidde tot de ontdekking van REM (rapid eye-movement) slaap waren niet gedaan tot 1953, mede omdat de betrokken wetenschappers zich zorgen maakten over het verspillen van papier.

22. Mensen dromen in totaal ongeveer 2 uur per nacht en dit begint meestal ongeveer 90 minuten na het in slaap vallen.

23. Dromen treden niet alleen op tijdens de REM-slaap op maar kunnen ook optreden (maar in mindere mate) tijdens de niet-REM-slaap fasen..

24. Olifanten slapen staand tijdens de non-REM-slaap, maar liggen voor de REM-slaap.

25. Tijdens je REM-slaap zijn je spieren verlamd. Dit is waarschijnlijk ter bescherming om te voorkomen dat je een droom ook daadwerkelijk uitvoert..

26. Dromen dienen geen hoger doel en zijn slechts een bijproduct van evolutionaire aanpassingen van slaap en bewustzijn. Dromen verbinden bovendien de verschillende slaapcycli zodat we ‘s nachts  aaneengesloten kunnen blijven slapen.

27. REM-slaap helpt bij de ontwikkeling van de hersenen. Premature baby’s hebben 75 procent REM-slaap. Ook een pasgeboren katje, rat of hamster heeft alleen REM-slaap, terwijl een pasgeboren cavia (die veel meer ontwikkeld is bij de geboorte) heeft bijna geen REM-slaap meer heeft.

28. De 1989 Exxon Valdez olieramp uit Alaska, de Space Shuttle Challenger ramp en de kernramp van Tsjernobyl zijn allemaal toegeschreven aan menselijke fouten, waarbij slaap-ontbering een rol heeft gespeeld.

29. Met schat dat bij 1 op de 6 dodelijke verkeersongevallen vermoeidheid een rol heeft gespeeld.

30. Blootstelling aan lawaai ‘s nachts kan je immuunsysteem verslechteren, zelfs als je niet wakker wordt. Onbekende geluiden en lawaai tijdens de eerste en laatste twee uur slaap, heeft het grootste ontwrichtend effect op de slaapcyclus.

31. De ‘natuurlijke wekker’ die sommige mensen in staat stelt om ongeveer wakker te worden wanneer ze willen, wordt veroorzaakt door een uitbarsting van het stresshormoon adrenocorticotropine.

32. Sommige slaapmiddelen, zoals barbituraten onderdrukken de REM-slaap, wat schadelijk kan zijn over een langere periode.

33. De lichtstralen van een wekker kan al genoeg zijn om je slaapcyclus te verstoren zelfs als je niet volledig wakker wordt.

34. Om in slaap te vallen moeten we afkoelen. De lichaamstemperatuur en de slaapwaakcyclus van de hersenen zijn nauw met elkaar verbonden. Daarom kunnen warme zomeravonden een onrustige slaap veroorzaken met name bij ouderen want het doorbloedingsmechanisme dat de kerntemperatuur van het lichaam regelt werkt het beste tussen de 18 en 30 graden. Maar later in het leven krimpt deze comfort zone tot tussen de 23 en 25 graden.

35. Na vijf nachten van slaaptekort hebben drie alcoholische drankjes hetzelfde effect op je lichaam als zes drankjes wanneer je genoeg hebt geslapen.

36. Mensen slapen gemiddeld ongeveer drie uur minder per etmaal dan apen.

37. Tien procent van de snurkers heeft slaapapneu. Dit is een aandoening waarbij patiënten tot 300 keer per nacht stoppen met ademhalen.

38. Snurken komt alleen voor bij niet-REM-slaap.

39. Het meeste van wat we nu weten over slaap we hebben geleerd in de afgelopen 25 jaar.

40. 18 tot 24-jarigen hebben meer last van verminderde prestaties bij slaaptekort dan oudere volwassenen.


Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (28 votes, average: 3,11 out of 5)


Ook interessant:

error: Alert: Wij stellen een link naar slaapinfo.nl zeer op prijs!