Slaapinfo.nl

Voeding en slapeloosheid. Wat kan je (niet) eten?

Aanpassing van je dieet is een gezonde manier om je slaapprobleem op te lossen. Kiezen voor voedingsmiddelen die helpen je lichaam te ontspannen en in slaap te vallen is een van de meest natuurlijke oplossing die er bestaat.

Voedsel en slapeloosheid

Er spelen verschillende factoren een rol spelen bij slapeloosheid. Een factor is bijvoorbeeld wat je gedurende de dag hebt gegeten. Je ontbijt, lunch en diner zouden wel eens de reden kunnen zijn waarom je ’s nachts de slaap niet kunt vatten. Ons lichaam absorbeert bepaalde voedingsstoffen die je slaapneiging kunnen onderdrukken.

Sommige ingrediënten hebben van nature een slaap-opwekkende werking. Als je regelmatig problemen ondervindt om ’s nachts goed te slapen, kan je daarom overwegen de volgende dingen (vaker) te eten:

  • Fruit: Een fruitsoort die een positieve werking heeft op mensen met slapeloosheid is citroen. Ook bananen bevatten stoffen (o.a. magnesium) die spieren helpen ontspannen slaap bevorderen.
  • Brood: Elk type brood kan slaperigheid bevorderen. Bruin brood nog meer dan witbrood.
  • Melk: Een kop warme melk helpt je om in slaap te komen, want in melk zit een stof die de aanmaak van slaapstoffen in de hersenen bevordert.
  • Kip en Kalkoen: In kip en kalkoen zit ook de stof tryptofaan.
  • Amandelen: Bevat veel tryptofaan en magnesium
  • Honing: Indien niet teveel, kan een klein beetje honing in je thee ervoor zorgen dat de hersenen de productie van hypocretine vermindert. Hypocretine is een hersenstof die je wakker houdt.

Maar ieder lichaam is anders. Om te achterhalen welke voedingsmiddelen jouw het meest slaperig maken of welke producten je juist wakker houden, kan je het beste een dagboekje bijhouden waarin je noteert wat je hebt gegeten en hoe laat. Iedere morgen noteer je voordat je opstaat en hoe je hebt geslapen en hoe lang.

Al snel wordt dan een patroon zichtbaar welke voedingsmiddelen bij jou een negatieve impact hebben op je slaap. Heel veel eten vlak voor je gaat slapen is zowiezo geen goed idee. Houdt de porties daarom klein.

Over het algemeen hebben de volgende levensmiddelen een slechte invloed op de kwaliteit van je slaap of bevatten ze stoffen die je juist wakker houden en kunnen daarom beter worden vermeden voordat je naar bed gaat:

  • Alcohol
  • Koffie en energiedrankjes
  • Chocolade (bonbons, chocolade repen, etcetera)
  • Vet voedsel (patat, chips, salami, cocktail worstjes, etcetera)
  • Rauwe groente (wortels, bloemkool, radijs etcetera)
  • Ijs (magnum, schepijs, etcetera)
  • Harde gerijpte kaassoorten
  • Zuurkool
  • Spek
  • Tomaten

Voedsel is overigens slecht een van de vele factoren die invloed hebben op je slaap. Wanneer je meer dan drie weken last hebt van slapeloosheid en je hebt geen ongezonde slaap hygiëne  kan er iets anders aan de hand zijn. Ga daarom bij langdurige slapeloosheid altijd naar je huisarts.

Golden Naturals Melatonine 3 mg (60 smelttabletten)
Golden Naturals Melatonine 3 mg (60 smelttabletten)
€10,99
Klik om dit product op bol.com te bekijken

Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (34 votes, average: 4,12 out of 5)


Lees ook:

Photo by HealthAliciousNess on Flickr



Slaap jij wel genoeg?
Doe de Slaaptekort Zelftest!