Slaapinfo.nl
Hebben ouderen minder slaap nodig?

Slaapbehoefte ouderen. Hebben ouderen minder slaap nodig?

Het korte antwoord: Oma heeft net zoveel slaap nodig als jij. De meeste volwassenen hebben zeven tot negen uur slaap nodig per etmaal, ongeacht in welke fase van hun leven ze zich bevinden. Toch komen veel senioren niet aan dit aantal uren. Ongeveer 44 procent van de oudere generatie heeft last van slapeloosheid. Deze aandoening is gevaarlijker binnen deze leeftijdscategorie, omdat het extra risico’s met zich meebrengt zoals vallen en het verminderen van de hersenactiviteit. In dit artikel geven we een aantal redenen waarom senioren te weinig slapen.

Redenen waarom ouderen te weinig slapen

Ziekte

Gezondheidsproblemen als hartfalen, Alzheimer, artritis of een vergrote prostaat kunnen het lastiger maken in slaap te komen, zeker wanneer een ouder persoon zich niet comfortabel voelt in bed. Minder ingrijpende aandoeningen zoals een rusteloos been kan ook invloed uitoefenen bij het slapengaan. Wanneer senioren samen met hun artsen werken aan de behandeling van deze medische aandoeningen wordt de kans op een goede nachtrust ook groter.

Minder beweging

Een vermindering aan lichamelijke inspanning na het pensioen kan het bioritme van het lichaam in de war brengen. Om er zeker van te zijn dat je voldoende rust krijgt is het van belang dat oudere mensen elke dag bewegen. Gewoon een blokje om wandelen in je eigen buurt kan daarbij al voldoende zijn.

Medicatie

Diverse medicijnen op recept zoals medicatie bij hartkwalen, bloeddrukregulatie, astma en eveneens producten uit de apotheek voor bijvoorbeeld een verkoudheid of hoofdpijn kunnen het inslapen en in slaap blijven lastiger maken. Wanneer je wat ouder bent en vermoedt dat jouw medicatie ten grondslag ligt aan slaapproblemen, is het van belang direct contact op te nemen met jouw huisarts om de mogelijkheden voor alternatieve medicatie of behandeling te bespreken.

Snurken

Luid en overmatig snurken komt vaker voor bij oudere personen, dit verstoort niet alleen de nachtrust van de snurker maar ook die van de partner ernaast. Het kan ook een teken zijn van slaapapneu, een serieuze slaapstoornis met verstrekkende gevolgen waaronder een verhoogd risico op hartfalen, geheugenverlies en depressie. Senioren moeten contact opnemen met hun arts wanneer ze veel snurken, of in de nacht adem tekort komen of lijken te stikken. De arts kan vervolgens een slaaptest voorschrijven waarin de patiënt getest wordt op slaapapneu.

TIP: Doe de gratis slaapapneu zelftest

Dutje doen

Een verandering in jouw interne lichaamsklok, ook wel circadiane ritme genoemd, komt vaak voor op latere leeftijd waardoor mensen vroeger naar bed gaan en ook weer vroeger opstaan. Hierdoor kunnen oudere mensen zich moe voelen in de middag, omdat ze langere tijd wakker zijn. Maar te vaak een uiltje te knappen om de vermoeidheid tegen te gaan kan juist averechts werken, waardoor het lastiger wordt om ‘s avonds in slaap te vallen en daarmee in zijn totaliteit minder rust te krijgen. Zorg dat een dutje niet langer duurt dan dertig minuten waardoor je toch die extra energie krijgt zonder in te leveren op jouw nachtrust.


Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (27 votes, average: 4,41 out of 5)


Lees ook:



Slaap jij wel genoeg?
Doe de Slaaptekort Zelftest!