Slaapinfo.nl
tips om wakker te blijven

15 tips om wakker te blijven na een nacht slecht slapen

Hoe blijf je zonder koffie wakker na een nacht slecht slapen? Hoe kun je je toch nog een beetje concentreren op je werk? Lees hier onze 15 beste tips tegen slaperigheid, voor een verrassend leuke dag.

 

Als je moe bent doet een kop koffie of een energiedrankje wonderen. Heb je een nacht vreselijk geslapen, dan wordt de verleiding al snel groot om de dag door te brengen samen met een grote thermoskan koffie.

Helaas is teveel cafeïne niet goed voor je gezondheid. Het kan een vicieuze cirkel worden met slaapproblemen – veroorzaakt door de grote hoeveelheden cafeïne – waarna je weer wakker probeert te blijven met nog meer extra koffie.

Ook handig: Test je slaapgebrek online

Gelukkig kun je ook zonder cafeïne boosts wakker blijven na een onrustige nacht. Om te beginnen compenseren je hersenen het slaapgebrek door op hogere toeren te gaan werken. Hoe moe je ook bent, op de een of andere manier kun je vaak best nog wel werken. Het niveau waarop je werkt is echter wel een stuk lager. Je bent vergeetachtiger, minder geconcentreerd en je reactiesnelheid is lager.

Er zijn heel wat trucjes om je hersenen een oppepper te geven en net wat beter te werken. Lees verder voor onze 15 beste tips tegen slaperigheid én voor een leuke dag :).

Tips om wakker te blijven

Slaap is net zo essentieel als eten, drinken en zuurstof. Behalve je moeheid verhullen, kun je moeilijk tegen slaap vechten. Hieronder volgt echter een aantal tips om wakker te blijven en om de dag toch zo goed mogelijk door te komen – of je nu slaperig thuis zit, of wakker wilt blijven op het werk.

De meeste punten komen echter op hetzelfde neer: maak er een leuke dag van! Als je moe bent, kun je je slecht concentreren, helemaal op dingen waar je eigenlijk geen zin in hebt. Wees daarom eens een dagje extra aardig voor jezelf en geniet van de goede dingen van het leven :).

1. Doe een middagdutje

Kom je de ochtend nog wel door, maar kun je ‘s middags je ogen nog nauwelijks open houden? Neem dan een heerlijke powernap. Vijf tot 25 minuten is al voldoende. Even gaan liggen met je ogen dicht zorgt ervoor, dat je snel je batterijen weer oplaadt. Al na een slaapje van 6 minuten word je alerter, kun je je beter concentreren, en krijgt je geheugen een oppepper.

Heb je op je werk geen mogelijkheid voor een middagdutje? Ga dan 10 minuten op een rustig plekje zitten, om met je ogen dicht weer even energie bij te tanken.

2. Doe leuke en afwisselende werktaken

Zorg voor afwisseling in je werktaken. Laat als het kan, de saaie werktaken even liggen voor als je je fitter voelt. Ga echter niet multitasken. Door het slaapgebrek is dat juist moeilijker en dus vermoeiender. Maak er dus een leuke werkdag van: kies de leuke werktaken uit, doe het rustig aan, en voer ze een voor een uit.

3. Eet voedzame tussendoortjes

Door je bloedsuikerspiegel op peil te houden, blijf je je een stuk fitter voelen. Begin daarom de dag met een goed ontbijt. Wacht niet totdat je bloedsuikerspiegel daalt, om dit vervolgens te compenseren met een grote maaltijd. Je krijgt dan de bekende after lunch dip of after dinner dip en voelt je dan nóg vermoeider. Eet daarom in plaats van grote maaltijden kleinere porties met voedzame snacks tussendoor.

Suiker geeft snelle energie, maar ook dan krijg je juist een dip erna. Beter is het om iets te eten met veel ijzer en goede vetten. Denk aan avocado, nootjes of humus. Vitamine C zorgt voor een betere opname van ijzer, dus eet er graag een stukje fruit of groente bij.

4. Drink genoeg water

Als je moe bent vergeet je al snel te drinken – behalve koffie dan. Van zelfs al een lichte dehydratie – of uitdroging – word je extra moe. Laat je op die slaperige dag dus vergezellen van een flesje water en vul die regelmatig bij.

5. Zorg voor extra licht

Je biologische klok en circadiane ritmes worden onder andere gestuurd door zonlicht. Houd jezelf daarom wakker met extra felle lampen binnen. Of maak buiten een wandeling van minimaal een half uur, dan krijg je meteen wat frisse lucht en lichaamsbeweging.

Heb je vaker last van slecht slapen? Sta dan juist eerder op en breng een heel uur buiten door in het ochtendlicht. Je zult ‘s nachts dan een stuk beter slapen.

6. Ruik aan rozemarijn

Vrolijk je bureau op met een rozemarijnplant. De geur van rozemarijn houdt je alert en zorgt voor een ontspannen gevoel. Houd je absoluut niet van rozemarijn? Sla dit punt dan over.

7. Kijk naar filmpjes met schattige diertjes

Uit onderzoek blijkt dat je na het kijken naar pluizige katjes en schattige puppies je een stuk fitter, vrolijker en minder negatief voelt. Word je blijer van jonge konijntjes of andere vertederende diertjes? Het mag allemaal!

8. Luister naar muziek… en zing mee!

Je hebt vast wel je favoriete nummers, waardoor je je blij gaat voelen en vol met positieve energie. Maak hier gebruik van! Zet een koptelefoon op, en bestrijd je slaperigheid met je lievelingsmuziek.

Zakken je ogen toch weer dicht na een tijdje? Zorg dan voor wat meer afwisselende muziek, of nummers met een wat hoger tempo erin.

Zit je alleen in een kamertje en kan niemand je horen? Ga dan lekker meezingen. Ook al zing je vals, het zal je toch veel energie geven :).

9. Beweeg!

Als je dan toch muziek luistert, waarom niet even dansen? Lichaamsbeweging zorgt voor een betere bloedcirculatie, waardoor er meer zuurstof gaat naar zowel je spieren als je hersenen.

Een stevige wandeling is natuurlijk ook een optie. Werk je op de 10e verdieping? Ga rondlopen om het gebouw te verkennen, of zing en dans in de lift. Mooi meegenomen is dat lichaamsbeweging ook zorgt voor een betere nachtrust.

10. Let op je ademhaling

Door diep adem te halen – via je buik – wordt je hartslag rustiger, je bloeddruk zakt, en de bloedcirculatie verbetert. Je voelt je daardoor een stuk relaxter en zult productiever werken. Die yoga of meditatie cursus is misschien toch helemaal geen slecht idee…

11. Kauw kauwgom

Stop kauwgom in je mond en ga heerlijk uitgebreid – maar stil – kauwen. Door je kaken te blijven bewegen, houd je je hersenen ook actief.

12. Lach!

Lachen geeft je energie. Ga dus moppen tappen met je collega’s, kietel elkaar, of kijk naar grappige filmpjes.

13. Ontspan je ogen

Kijk elke 20 minuten weg van je beeldscherm, om je ogen te ontspannen. Te lang naar je computer staren is niet alleen slecht voor je ogen, ze worden er ook erg moe van.

14. Ga boeiende gesprekken aan

Ga boeiende gesprekken aan, over bijvoorbeeld politiek of iets anders dat je bezig houdt. Daar word je vaak wel wakker van. Heb je door de vermoeidheid een kort lontje? Houd het dan bij leuke onderwerpen.

15. Laat de auto staan

Ga geen autorijden als je echt heel moe bent. Je kunt dan ongecontroleerd in slaap vallen. Het is te vergelijken met dronken achter het stuur zitten, en net zo onverantwoord.

Conclusie

Pluk de dag! Het leven is een feest :). Dans op je bureau (maar kijk uit dat de rozemarijn er niet afvalt), en zing lekker mee met de muziek. Kauw nootjes en kauwgom – maar niet tegelijk. Kietel je collega’s en sleep ze tijdens de lunchpauze mee naar buiten voor een picknick met boeiende gesprekken.

Wedden dat je wakker blijft?


Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (31 votes, average: 4,80 out of 5)


Lees ook:



Slaap jij wel genoeg?
Doe de Slaaptekort Zelftest!