Slaapinfo.nl
tips tegen snurken
Home / Nieuws / 8 tips tegen snurken en 2 tips voor hun partners

8 tips tegen snurken en 2 tips voor hun partners

Last van snurken? Lees deze 10 tips tegen snurken die helpen! Maar let op! Neem snurken serieus! Snurken kan namelijk wijzen op slaapapneu (ademstilstand) en moet worden behandeld. Bezoek daarom altijd een arts als u overdag snel moe bent en zwaar snurkt. Tip: Doe de gratis slaapapneu zelftest


Tips tegen snurken:

1. Slaap op je zij

Je snurkt eerder wanneer je op je rug ligt. Op je buik slapen is belastend voor je nek slaap daarom bij voorkeur op je zij. Mensen snurken op hun rug omdat de spieren van het zachte gehemelte, de huig en de tong verslappen daardoor de luchtweg blokkeren. Een anti-snurk beugel kan dan helpen om de tong tijdens het slapen in dezelfde positie te houden, zodat deze niet naar achteren rolt en de luchtwegen blokkeert.

2. Val af

Overgewicht kan snurken veroorzaken, met name door het extra gewicht in nek en gezicht. Het is bekend dat dikke mensen vaker snurken dan dunne mensen. Afvallen kan je het beste geleidelijk doen en door een combinatie van meer bewegen en gezonder te eten. Wetenschappers ontdekten dat een calorie-arm dieet met een hogere hoeveelheid eiwit, de kwaliteit van de slaap verbetert voor volwassenen van middelbare leeftijd. FitChef (hardcover) bevat 246 pagina’s met praktische gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten voor elk moment van de dag!

3. Vermijd alcohol

Alcohol drinken zorgt ervoor dat je sneller gaat snurken. Alcohol onderdrukt het zenuwstelsel en verslapt je spieren. Met name een verslapte tong, mond en keel veroorzaken de snurkgeluiden. En snurken kan luid zijn! Het geluid van een snurker is vergelijkbaar met het voortdurend horen van langsrazend verkeer.

4. Behandel je allergie

Het kan zijn dat je neus vaak verstopt zit doordat je ergens allergisch voor bent. Bekende allergieën zijn hooikoorts, huisstofmijtallergie, of allergieën voor honden en katten. Vermoed je dat je allergisch bent voor huisstofmijt of huisdieren en heb je vaak last van jeuk, niezen, eczeem en/of tranende ogen? Doe dan een zelftest. De nieuwe Allergie-Check® 3-in-1 inhalatie is een unieke allergietest waarmee het nu mogelijk is om in één keer te testen op de 3 meest voorkomende inhalatie allergieën (Katten, Pollen en Huisstofmijt).

5. Behandel je verkoudheid

Wanneer je verkouden bent raakt je neus verstopt en moet je door je mond ademen waardoor de kans dat je gaan snurken groter wordt. Je kunt tijdelijk een neusspray gebruiken voor het vrijmaken en reinigen van verstopte neus- en bijholten (sinussen). Of je gebruikt een neusdouche om je neus schoon te spoelen.

6. Stop met roken

Roken irriteert de luchtwegen waardoor je een allergische reactie uitlokt. Hierdoor vermindert de opname capaciteit van je longen en raken neus en bijholten sneller verstopt. Er zijn tal van hulpmiddelen om te stoppen met roken. Gebruik bijvoorbeeld nicotinepleisters of nicotinekauwgom. Bent u rationeel aangelegd? Lees dan de bestseller Stoppen met roken (ebook)  van de Amerikaanse schrijver Allen Carr.

7. Zorg voor voldoende slaap

Zorg dat u een gezond slaapritme aanhoudt zodat u voldoende slaapt. Lees de 15 tips voor een betere slaap. Of bestel het boek Slapen als een roos. Slaap als een roos bevat de baanbrekende methode van dr. Guy Meadows. Zijn programma, dat vijf weken duurt, is gebaseerd op ACT (acceptance and commitment therapy). De methode werkt uitstekend bij mensen die door een overmaat aan hersenactiviteit niet aan een gezonde nachtrust toekomen.

8. Vertel je dokter als je zwanger bent en snurkt

Als je zwanger bent en snurkt, vertel dit dan ook tegen je dokter. Door gewichtstoename of door hormonale veranderingen kun je gaan snurken. Zwangere vrouwen die last krijgen van snurken blijken een verhoogde kans te hebben op het ontwikkelen van pre-eclampsie, oftewel zwangerschapsvergiftiging. Een ander risico is daarnaast een verhoogde bloeddruk.

 

Tips voor Partners

1. Blokeer het geluid

Snurkgeluiden kunnen je als partner slapeloze nachten bezorgen. Terwijl de snurker ongestoord lijkt te genieten van zijn nachtrust, doe jij ondertussen geen oog meer dicht. Koop daarom goede oordopjes zodat het geluid kan blokkeren. Er bestaan tegenwoordig vele soorten oordopjes, ook speciale oordopjes voor mensen met een snurkende partner. Het speciale filter filtert het “irriterende” geluid van snurken, terwijl u nog wel wakker wordt van de wekker.

2. Pak de oorzaak aan

Omdat de snurker zelf geen last heeft van zijn slaapprobleem zal hij of zij het ook minder serieus nemen. Maar dat is niet terecht! Er zijn er tal van middelen om het snurken tegen te gaan: zoals bijvoorbeeld:

Lees ook het boek: Leven met snurken en apneu. Wanneer iemand iedere nacht zwaar snurkt is het namelijk verstandig dit nader te laten onderzoeken door een arts. Er bestaat het gevaar dat de snurker ook last heeft van slaapapneu. Bij slaapapneu stokt de ademhaling tussen enkele seconden en anderhalve minuut tijdens het slapen. Dit is een ernstige slaapstoornis.

Lees ook: 


Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (156 votes, average: 3,38 out of 5)


 

Puranox Keelspray

Mr-Anti-Snurk

+ Effectief voor 90% van de snurkers.
+ Eenvoudig aan te passen aan uw gebit.
+ Effectiviteit bewezen door het NCBI.

alpine sleepsoft oordoppen

Gratis slaaptips in je mailbox!