Slaapinfo.nl
Wat is REM slaap

Wat is REM slaap? De betekenis van Rapid Eye Movement

REM staat voor “Rapid Eye Movement” ofwel de fase waarin je ogen tijdens het slapen snel bewegen. Het is één van de vijf slaapfasen die mensen elke nacht meemaken. De REM slaapfase is te herkennen aan de snelle, willekeurige bewegingen van de ogen en de verlamming van je spieren.

De hoeveelheid tijd die je doorbrengt in de REM slaapfase verschilt behoorlijk per leeftijd. Bij volwassen bestrijkt het 20 tot 25% van de totale slaapperiode en duurt het gemiddeld in totaal 90 tot 120 minuten. Maar bij jonge kinderen neemt de REM slaap meer dan de helft van de tijd in beslag.

Kenmerken van REM Slaap

  • Onze hersenen zijn bijna net zo actief tijdens de REM-slaap als wanneer we wakker zijn.
  • Tijdens de REM-slaap bewegen onze ogen snel heen en weer
  • Je doomt het meest tijdens de REM-slaap
  • We ademen snel en onregelmatig tijdens de REM-slaap.
  • Tijdens de REM-slaap verandert onze bloeddruk en lichaamstemperatuur.
  • Tijdens de REM-slaap zijn we seksueel opgewonden.
  • REM-slaap speelt een rol bij het verwerken van indrukken en emoties.
  • Alcohol vermindert de hoeveelheid REM-slaap.
  • Mensen met een REM-slaap gedragsstoornis zijn voeren hun dromen uit.

REM slaapcyclus

Normaal gesproken zit je vier a vijf keer per nacht in de REM slaapfase. De eerste cyclus is aan het begin van nacht en duurt niet lang. De tijdsduur zal echter elke cyclus langer worden. Het is normaal dat je heel licht slaapt of zelfs even wakker wordt na een REM slaapcyclus. De tijdsduur die je doorbrengt in de REM slaap is mede afhankelijk van diverse psychologische factoren. Zo zullen mensen die lijden aan een depressie langer in deze fase doorbrengen dan mensen zonder deze aandoening.

Studies hebben aangetoond dat mensen die gaan slapen na een periode van slaapgebrek sneller in de REM fase terecht komen dan mensen die normaal gaan slapen. Wanneer je in de REM fase verkeert zullen de meeste spieren verlamd worden.  Ook zal de activiteit van de neuronen in de hersenen juist intensiveren. Dit is vergelijkbaar met de hersenactiviteit wanneer je wakker bent. De inactiviteit van je lichaam kan invloed uitoefenen op de spieren die de ademhaling reguleren. Dit kan bijvoorbeeld snurken ten gevolge kan hebben. REM slaap wordt ook wel aangeduid als paradoxale slaap. Gedurende deze periode zullen de meeste mensen hun meest levendige dromen ervaren.

Fysiologie van de REM slaap

Tijdens de REM fasen worden specifieke cellen in de hersenstam zeer actief.  Het zijn deze cellen die waarschijnlijk zorgen voor deze fase in de slaapcyclus. Wanneer ze actief worden en het lichaam in de REM fase gaat, zal de afgifte van bepaalde neurotransmitters stoppen. Daardoor zul je voor een korte periode verlammen. Niet iedereen ervaart deze verlamming. Bij mensen met een REM-slaap gedragsstoornis of REM behavior disorder (RBD) blijven de actief. Zelfs wanneer ze in de REM fase van hun slaap bevinden. Omdat hun spieren niet verlammen, kunnen ze hun dromen in gewelddadige of opvallende wijze uiten.

Functies van de REM-slaap

  • Geheugen versterking: REM slaap is belangrijk voor de versterking of stabilisatie van het ruimtelijk en procedureel geheugen.
  • Stimulatie en ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel: Er is een andere theorie waarin wordt gesteld dat de REM slaapfase van cruciaal belang is voor de ontwikkeling van het menselijke brein bij peuters. Volgens deze theorie zou REM slaap verantwoordelijk zijn voor de neurologische stimulatie om volgroeide neurale verbindingen te leggen. Er bestaat ondersteunend bewijs hiervoor, namelijk de vermindering in REM slaap bij het ouder worden, en hoe slaapgebrek op jonge leeftijd diverse gedragsproblemen kan veroorzaken.

Gevolgen van te weinig REM-slaap

Een tekort aan REM-slaap wordt in verband gebracht met:

  • Incasseringsvermogen. Onderzoek heeft aangetoond dat dieren met een tekort aan REM slaap abnormaliteiten hebben in incasseringsvermogen en defensieve reacties in bedreigende situaties.
  • Migraine. Onvoldoende REM slaap wordt in verband gebracht met migraine.
  • Overgewicht. Verminderde REM slaap wordt geassocieerd met overgewicht bij kinderen en adolescenten.

Creativiteit en REM slaap

REM slaap ondersteunt creativiteit. Door REM-slaap kan je beter associëren. Volgens een studie zou REM slaap de groei van associatieve netwerken ondersteunen. Veel mensen produceren hun beste werk direct na het ontwaken. Komt dit omdat het brein nog niet vol zit met gebeurtenissen die je elke dag meemaakt en dat creativiteit meer ruimte heeft om zich te openbaren? Of gezien het feit dat de meeste mensen hun langste fase van de REM slaap meemaken juist voordat ze in de ochtend ontwaken. Mensen die in de REM slaap raken tijdens hun dutjes overdag, scoren dan ook hoger in creativiteit nadat ze ontwaken dan de personen die dit niet meemaken.


Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (13 votes, average: 4,62 out of 5)


Lees ook:

Ontvang 42 slaaptips!

Nieuwsbrief is gratis en je kunt je op ieder moment afmelden.



Slaap jij wel genoeg?
Doe de Slaaptekort Zelftest!
error: Alert: Wij stellen een link naar slaapinfo.nl zeer op prijs!