Slaapinfo.nl
slaap mythes

12 mythes over slaap ontrafeld

Er bestaan veel verhalen en mythes over slaap. Helaas zijn deze vaak niet juist. Daarom hebben wij de 12 grootste mythes over slaap ontrafeld.

Mythe 1: Iedereen heeft 8 uur slaap nodig

Hoeveel slaap je nodig hebt is genetisch bepaald. Sommige mensen hebben wat minder en andere wat meer slaap nodig. Als je direct in slaap valt wanneer je hoofd het kussen raakt, slaap je te weinig. Normaal is dat je ongeveer 15-20 minuten nodig hebt om in slaap te vallen. Na een goede nachtrust word je verfrist wakker, vol energie. Mensen die systematisch minder slapen dan 6 uur per nacht hebben onder andere een verhoogd risico op hersenbloedingen, hartaanvallen en suikerziekte.

Mythe 2: Meer slaap is altijd beter

Geloof het of niet, maar er bestaat zoiets als te veel slaap. Net als voor mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen, vertonen mensen die meer dan 10 uur per nacht slapen een aantal gezondheidsproblemen.

Mythe 3: Je kunt slaaptekort in het weekend inhalen

Hoewel de gevolgen van je slaaptekort (sacherijnig, prikkelbaar) snel verdwijnen zodra je wat langer slaapt in het weekend, zijn de lange termijn gevolgen niet verdwenen. Iedere nacht dat je minder dan 6 uur slaapt heeft gevolgen voor je gezondheid.

Mythe 4: Als je niet kunt slapen is rusten in bed ook goed.

In bed blijven liggen terwijl je niet kunt slapen en hopen dat je in slaap valt is niet goed. Als je na een uur nog wakker ligt kun je beter opstaan. Anders raak je alleen maar meer gefrustreerd en associëren je hersenen het bed met wakker liggen, terwijl je hersenen je bed moeten associëren met slapen. Als je opstaat, drink dan een glas warme melk en doe iets saais. Dus niet gaan internetten of tv kijken (fel licht activeert de hersenen alleen maar), maar lees een magazine of boek bijvoorbeeld.

Mythe 5: TV kijken voor het slapen is goed om te ontspannen

De TV is niet om je te laten slapen maar om je te entertainen. Bovendien heeft het felle licht van een TV of computerscherm een activerende werking op de hersenen. Specialisten zijn het erover eens dat je minstens een uur  voordat je naar bed gaat beter geen TV kunt kijken en ipad of computer kunt gebruiken. Je kunt beter een boek of magazine lezen (niet op je ipad want dat licht is te fel), of iets anders ‘ontspannends’ doen zoals een korte avond wandeling, licht huishoudelijk werk, een bad nemen of bijvoorbeeld wat muziek luisteren

Mythe 6: Snurken is irritant maar meestal niet ernstig

In veruit de meeste gevallen wordt het snurken veroorzaakt door een te nauwe overgang van de neusholte naar de keelholte; dit is de ruimte achter het zachte gehemelte en de huig. Doordat iemand die snurkt eigenlijk te weinig lucht krijgt, ‘triggered’dat de hersenen om wakker te worden. Snurken kan daarom wijzen op slaapapneu. Dat is een ernstige slaapstoornis die grote gezondheidsrisico’s met zich meebrengt indien niet behandeld.

Mythe 7: Alcohol helpt om beter te slapen

Hoewel je van alcohol makkelijker in slaap valt, verslechtert de kwaliteit van je slaap naarmate je meer alcohol consumeert. Drinkers worden dikwijls midden in de nacht wakker en hebben dan last van slapeloosheid. Verder maakt dat alcohol je vaker wakker wordt, je slaap minder diep is en de slaapkwaliteit verslechterd..

Mythe 8: Koffie ‘s middags heeft geen effect op je slaap

Cafeïne heeft een relatief lange halfwaarde tijd. Na het drinken van bijvoorbeeld een kop koffie zit na 6 uur nog de helft van de cafeïne in je bloed. Als je dus overdag veel koffie drinkt heeft dit invloed op je slaap of op het inslapen aan het begin van de nacht.

Mythe 9: Je slaapkamer moet warm en gezellig zijn

Eigenlijk is het tegenovergestelde waar. Een slaapkamer moet zo weinig mogelijk afleiding geven en je bed dien je alleen te gebruiken voor slaap of sex. De slaapkamer kan verder het beste wat koel zijn (17 graden) en goed geventileerd.

Mythe 10: Een dutje overdag verstoord je nachtrust

Een dutje overdag dat niet langer duurt dan 30 minuten kan je prestaties overdag juist verbeteren blijkt uit onderzoek  Mensen die een siësta houden hebben een beter geheugen en zijn alerter. Het is niet verstandig om een dutje te doen als je sowieso moeite hebt om in slaap te komen ‘s avonds.

Mythe 11: ‘s avonds sporten houdt je wakker

Je kunt best wat wandelen of rustig sporten in de avond uren. Het is alleen belangrijk je lichaam voldoende tijd te geven om te ontspannen na een intensieve workout. Als je meteen nadat je hebt hardgelopen in bed gaat liggen zal je moeite hebben om te slapen.

Mythe 12: Het is ok om je bed te delen met je huisdier

Huisdieren zijn niet de beste bedpartners. Ze kunnen je wakker houden doordat ze gaan bewegen of doordat ze zelf lawaai maken. Bovendien kan je een allergie ontwikkelen voor huisdieren als je met ze in een bed slaapt.

Slaap als een roos
Slaap als een roos
Score 4.5 van 5 sterren.
€20,99
Gratis verzending
Klik om dit product op bol.com te bekijken

Photo by chıc on Flickr


Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (39 votes, average: 4,03 out of 5)


Lees ook:

Ontvang 42 slaaptips!

Nieuwsbrief is gratis en je kunt je op ieder moment afmelden.



Slaap jij wel genoeg?
Doe de Slaaptekort Zelftest!