Slaapinfo.nl
Home / Nieuws / Slapeloosheid en zwanger: oorzaak en oplossing

Slapeloosheid en zwanger: oorzaak en oplossing

Er wordt soms gezegd dat slapeloosheid tijdens de zwangerschap een training is voor al die slapeloze nachten wanneer de baby huilt na de geboorte. Of dat echt het geval is kunnen we niet zeggen, het blijft wel enorm vervelend als je doodmoe met een dikke buik in bed ligt en niet in slaap kunt komen. Er zijn een groot aantal oorzaken van slapeloosheid tijdens de zwangerschap waaronder maagzuur, oprispingen, hormonen, een zwakke blaas en stress. Gelukkig zijn er ook enkele effectieve manieren om tijdens de zwangerschap toch van je welverdiende nachtrust te genieten…

Slapeloosheid en zwanger

Wat er zich in het hoofd van een zwangere vrouw afspeelt is vaak onduidelijk en onvoorspelbaar, niet in de laatste plaats voor de vrouw in kwestie! De zwangerschap gaat altijd gepaard met stress. Dat komt deels door de hormoonhuishouding maar ook zeker door angst en onzekerheid. Zijn deze pijntjes normaal? Is mijn kindje gezond daarbinnen? Zal de geboorte soepel verlopen?

Er zweven zoveel vragen door je hoofd dat je geen rust kunt vinden. Laat die stress varen door elke avond een slaapritueel te volgen. Vraag je partner om je een ontspannende massage te geven, gebruik massage olie met een rustgevend geurtje. Brand een kaarsje of plaats geurstokjes met een aroma waar je rustig van wordt. Praat met je partner over alle zorgen in je hoofd of noteer ze in een dagboek. Zorg dat deze zorgen uit je hoofd zijn voordat je in bed stapt. Kijk niet naar je smartphone of tablet direct voor het slapen gaan, de straling van het beeldscherm houdt je wakker. Kijk zeker niet naar medische sites met allemaal enge symptomen die jij uiteraard ook allemaal hebt… Maak je hoofd leeg voor je in bed stapt.

Brandend maagzuur

De zwangerschap ontstond tijdens een brandend verlangen, nu zit je met brandend maagzuur. Het slechte nieuws is dat het onderdeel uitmaakt van de zwangerschap, het goede nieuws is dat er wel mogelijkheden zijn om het te verminderen.

Tijdens de zwangerschap maakt het lichaam hormonen aan die de gewrichten en spieren verslappen ter voorbereiding op de geboorte. Als bijwerking verslapt ook de klep die het maagzuur tegenhoudt, zo kan het maagzuur door de slokdarm naar boven komen. Daarnaast zal de baarmoeder uitzetten en druk uitoefenen op jouw maag waardoor maagzuur omhoog geduwd wordt.

Eet kleine porties verspreid over de dag om je maag niet te overladen. Let goed op de producten die brandend maagzuur opwekken, chocolade, vet voedsel en pittige maaltijden zijn notoire boosdoeners. Ga niet direct liggen na een maaltijd, laat de zwaartekracht je helpen.

Tip: lees het e-book Vitaal en Gezond Zwanger

Plaspauzes in de nacht

Tijdens de zwangerschap zorgen hormonen ervoor dat je vaker naar het toilet moet gaan, daar is niet veel aan te verhelpen. Je moet ook veel vocht drinken als zwangere vrouw. Probeer de inname van vloeistoffen in de avonduren zoveel mogelijk te beperken, dat helpt enigszins. Je kunt ook ouderwets een bedpan of po onder het bed schuiven, dat bespaart je heel wat kilometers!

Als je gebruik maakt van deze drie tips is de kans op een fijne nachtrust een stuk groter. Neem daarnaast lekker comfortabele kussens, veel vrouwen hebben baat bij een lighouding op de linkerzijde. Er zijn ook speciale zwangerschapskussens in de handel als je dat prettiger vindt.

Slapeloosheid en zwanger


Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (11 votes, average: 5,00 out of 5)


Ook interessant:

error: Alert: Wij stellen een link naar slaapinfo.nl zeer op prijs!