fbpx
Slaapinfo.nl
slaapproblemen overgang

Slaapproblemen en slapeloosheid tijdens de overgang

Slapeloosheid en nachtzweten kunnen slaapproblemen zijn waar vrouwen tijdens de overgang mee te maken krijgen. De overgang is een periode in het leven van een vrouw wanneer haar eierstokken stoppen met het produceren van de hormonen oestrogeen en progesteron en ze stopt met menstruatie.

De overgang is een normaal onderdeel van de veroudering en markeert het einde van de vrouwelijke voortplantingsjaren. Bij vrouwen kan de overgang beginnen op verschillende leeftijden. De meeste vrouwen merken rond hun veertigste de eerste tekenen zoals een onregelmatige menstruatie en slecht slapen. Maar sommige vrouwen ervaren dit al rond hun dertigste.

Tip: Ontdek hoe jij afkomt van je overgangsklachten zoals: vermoeidheid, opvliegers en angstgevoelens in 27 dagen 

Slaapproblemen tijdens de overgang

De meest voorkomende slaapproblemen tijdens de overgang zijn:

  • Slapeloosheid
  • Overmatig zweten tijdens de nacht (nachtzweten)
  • Vermoeidheid

Slapeloosheid tijdens de overgang

Slapeloosheid is een veelvoorkomende klacht van vrouwen in de overgang. Volgens slaapdeskundigen komt slapeloosheid voor bij 40-50% van de vrouwen tijdens de overgang. En vrouwen met slapeloosheid hebben meer kans op angst, stress, spanning en depressieve symptomen. Bovendien blijkt uit een analyse van de gegevens van de Medical Research Council National Health Survey dat vrouwen 2 tot 3,5 keer meer kans hebben op ernstige slaapproblemen tijdens de overgang. Daarnaast meldden ze ook nachtzweten, plotselinge wakker, en bizarre en intense dromen. Zorg dat je er een goede slaaphygiëne op nahoudt. Leer bijvoorbeeld de 7 gouden regels voor een goede slaaphygiëne.

Nachtzweten tijdens de overgang

Nachtzweten (overmatig transpireren) is een veelgehoorde klacht van vrouwen in de overgang. De “thermostaatknop” in de hersenen is door de hormonale veranderingen van slag. Tijdens de overgang denkt het lichaam onterecht dat het te warm is waardoor de bloedvaten gaan verwijden en je gaat transpireren omdat het lichaam wil afkoelen. Het is onschuldig en logisch maar erg vervelend. Zorg ervoor dat je slaapkamer koel is. Koop eventueel een stille ventilator. Draag katoenen nachtkleding en overweeg de aanschaf van een ander soort matras. Met name pocketveringsmatrassen ventileren extra goed.

Vermoeidheid bij vrouwen in de overgang

Er is niks zo vervelend als het ontbreken van energie. Vermoeidheid is een van de meest gehoorde klachten bij vrouwen in de overgang. Veel vrouwen ervaren lange perioden van lusteloosheid en vermoeidheid. Dit kan een grote invloed hebben op je dagelijkse leven. Andere kenmerken kunnen zijn prikkelbaarheid en verminderd concentratievermogen. Probeer regelmatig rust te nemen en zorg dat je aandacht hebt voor jouw wensen. Regelmatig bewegen, een uitgebalanceerd dieet en positief denken zorgen voor kracht in de deze zware periode.

Kortom:

Slecht slapen, overmatig zweten en gebrek aan energie zijn typisch symptomen van de overgang. Maar wanneer beginnen dit soort klachten eigenlijk? Lees gauw verder!

De drie fasen van de overgang

Veel vrouwen die rond hun 40e opeens symptomen van slapeloosheid vertonen, ervaren eigenlijk het begin van hun overgang, de pre-menopauze. Want de overgang is een geleidelijk proces en bestaat uit 3 fasen.

Eerste fase: Pre-menopauze

Dit is de periode vóórdat je je allerlaatste menstruatie hebt. Vooral in de pre-menopauze zijn de hormonale schommelingen groot. In het begin merk je hier misschien nog niet zo veel van. Maar wanneer je dichterbij je menopauze komt, zal ook je menstruatiepatroon veranderen: je menstruatie kan heftiger, langer of pijnlijker worden, maar ook juist minder heftig, korter of met andere tussenpozen dan je gewend bent. Je kunt ook al menopauze-achtige symptomen ervaren, zoals opvliegers, slaapproblemen en vaginale droogheid. Al deze veranderingen worden veroorzaakt doordat de eierstokken minder hormonen aanmaken. Kom je dicht in de buurt van de volgende fase (de menopauze), dan wordt dit ook wel de peri-menopauze genoemd.

De tweede fase: de menopauze

Hoewel de menopauze zelf geen ‘grote’ fase in je overgang betreft, is het voor jou als vrouw waarschijnlijk een belangrijk moment: de menopauze is de dag waarop je je aller- allerlaatste menstruatie hebt beleefd. Dit weet je natuurlijk niet op voorhand, dus de menopauze is alleen achteraf vast te stellen. Pas wanneer je menstruatie een jaar is weggebleven, kun je met recht stellen dat je de menopauze achter de rug hebt.

De derde fase: de post-menopauze

In de derde en laatste fase van de overgang komt je lichaam weer tot rust: de eierstokken zijn nu volledig gestopt met de aanmaak van hormonen en de menopauze is een feit. Dit wil echter niet zeggen, dat de overgangsklachten volledig tot het verleden behoren. Je lichaam zoekt nog naar een nieuw evenwicht. De overgangsklachten zullen echter steeds verder afnemen naarmate de post-menopauze langer duurt.

Hormonale veranderingen tijdens de overgang

Zoals gezegd krijg je als vrouw in de overgang te maken met hormonale en lichamelijke veranderingen. Laten we vooral kijken welke invloed dit heeft op je slaap.

Progesteron
Progesteron is een hormoon dat vooral bij vrouwen in een significante hoeveelheid aanwezig is. Dit geslachtshormoon wordt voornamelijk tijdens de zwangerschap geproduceerd door de placenta, maar ook tijdens de menstruatiecyclus. Progesteron heeft diepgaande effecten op slaap. Bij een optimaal niveau moedigt progesteron aan om te slapen, terwijl het ook de ademhaling stabiel te houdt.

Oestrogeen
Oestrogeen helpt slaap te verdiepen; De aanwezigheid verhoogt de slaapcycli van de REM-slaap, de slaapduur en vermindert het aantal gevallen van spontaan wakker worden.

Gevolgen van minder oestrogeen en progesteron

Vrouwen met lage oestrogeen -en progesteronspiegels worden tweemaal zo vaak wakker als vrouwen met ‘normale’ hormoonniveaus. Ze hebben ook meer last van benauwdheid en kortademigheid. Oestrogeen maakt verder deel uit van het warmtegeleidingssysteem van het lichaam. Daarom worden lage oestrogeengehalten geassocieerd met de karakteristieke opvliegers die vrouwen in de overgang ervaren. Daarnaast beïnvloeden oestrogeen en progesteron ook andere hormonen zoals: Cortisol, Melatonine en Testosteron. Deze hormonen spelen tevens een rol bij je slaap-waakritme.

Overgang symptomen

Slaapproblemen zoals bijvoorbeeld slapeloosheid en nachtelijke zweetaanvallen (nachtzweten) zijn typische overgangsklachten en worden veroorzaakt door de hormonale en lichamelijke veranderingen die plaatsvinden. Maar er zijn veel meer overgangsklachten die kunnen voorkomen. Hier een overzicht van veelvoorkomende overgang symptomen:

OpvliegersVeranderende stembanden
GewichtstoenameIncontinentie
Onregelmatige menstruatieVerandering van lichaamsgeur
Verlies van libidoDepressie
Vaginale droogheidPrikkelbaarheid
StemmingswisselingenAngst en paniekstoornissen
VermoeidheidHoofdpijn
HaaruitvalPijnlijke gewrichten
SlaapstoornissenKlachten spijsvertering
Moeilijk concentrerenDroge huid
GeheugenverliesNachtelijk zweten
DuizeligheidVerhoogde hartslag
slapeloosheid tijdens de overgang
E-boek: Overwin je overgang

Overwin je overgang

Heb jij last van overgangsverschijnselen? Het e-boek Overwin je overgang is een praktisch boek wat je helpt begrijpen wat er met je lichaam gebeurt tijdens de overgang en hoe je hiermee om kunt gaan. Ontdek in welke overgangsfase jij zit en hoe je afkomt van je opvliegers en angstgevoelens. Het boek staat boordevol praktische tips en adviezen. Een absolute aanrader voor slechts 29,- EUR. en met Niet Goed Geld Terug Garantie! Je kunt het boek direct hier online downloaden.

 


Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (33 votes, average: 4,70 out of 5)


Lees ook:

Ontvang 42 slaaptips!

Nieuwsbrief is gratis en je kunt je op ieder moment afmelden.



Slaap jij wel genoeg?
Doe de Slaaptekort Zelftest!