Slaapinfo.nl
piekeren stoppen
Home / Nieuws / Stoppen met piekeren? 6 tips om piekeren ‘s nachts te stoppen!

Stoppen met piekeren? 6 tips om piekeren ‘s nachts te stoppen!

Veel mensen slapen slecht of hebben moeite om snel in slaap te vallen omdat ze ‘s nachts gaan piekeren. Begin jij te piekeren als je in bed ligt? Heb jij moeite om in slaap te vallen omdat je van alles gaat nadenken? Deze 6 tips helpen je om het piekeren ‘s nachts te stoppen.

Wat gebeurt er eigenlijk wanneer jouw hoofd op hol slaat? Een drukke geest komt door stress, omdat je niet kunt stoppen met denken. Je bent niet in staat de slaap te vatten omdat je alle gedachten niet lang genoeg van je af kunt zetten om weg te doezelen. Jouw hoofd bevindt zich in een orkaan waarin heden, verleden en toekomst door elkaar heen lopen.

Slecht slapen door piekeren

Wanneer je last hebt van een drukke geest in de nacht vallen jouw gedachten ruwweg in deze volgende drie categorieën:

  1. Wat ik vandaag had moeten doen: Je blijft denken aan al die zaken die je graag had willen doen, maar waar je geen tijd of energie voor had. Vaak leidt dit tot negatieve emoties waarbij je schuldgevoelens krijgt omdat je niet genoeg gedaan hebt.
  2. Wat moet ik morgen allemaal doen: Dit gaat niet alleen over jouw reguliere werkzaamheden, hoewel deze wel een rol spelen. Het zijn in feite alle zaken die morgen op de agenda staan waar je tegenop ziet. Je kunt zo in de verleiding komen om direct aan de slag te gaan. Maar daar wordt je alleen meer uitgeput van en het leidt tot een verlaagde productiviteit.
  3. Slaap verliezen door slaapgebrek: Het is altijd weer een frustrerend gevoel wanneer je denkt aan hoeveel slaap je al verloren hebt, en welk gevoel je dat morgen zal geven. Jouw gedachten gaan alleen nog maar over “Ik zou moeten slapen! Waarom val ik niet in slaap?”

Waarom ‘schaapjes’ tellen meestal niet werkt

Schaapjes tellen staat helemaal los van de gedachten in je hoofd, of de stress die hiermee gepaard gaat. Het is weer een nieuwe gedachte die jouw aandacht opeist. En de gedachten die het winnen van deze schaapjes lijken plotseling nog belangrijker, want je kunt ze niet van je afzetten, hoewel je daarvoor je uiterste best doet.

Zorgen voor jezelf - Je piekert je suf
Zorgen voor jezelf - Je piekert je suf
over piekeren besluiteloosheid en uitstellen
Score 5.0 van 5 sterren.
€17,70
Klik om dit product op bol.com te bekijken

6 manieren om piekeren te stoppen

Er zijn al boekwerken geschreven voor mensen die in de knoop liggen met de gedachten die door het brein razen, of het onvermogen goed te slapen. Hier zijn enkele methodes waar ik zelf veel baat bij heb gehad:

  1. Oefen de Kung Fu Wijze van Eckhart Tolle: Het kan behulpzaam zijn om jouw aandacht volledig naar het heden te verleggen wanneer je wilt gaan slapen. Een goede manier om dit voor elkaar te krijgen heb ik geleerd van een interview die Oprah Winfrey ooit heeft afgelegd bij Eckhart Tolle. Hij hield beide handen recht naar voren alsof hij een meester in Kung Fu was. Hij gaf aan dat de toekomst zich buiten de rechterhand bevond, en het verleden buiten de linkerhand. Breng jouw aandacht nu naar de afstand tussen jouw twee handen, daar bevindt zich het heden.
  2. Zoek de concentratie van binnenuit: Leg de focus op de fysieke wereld waar je controle over hebt. Concentreer je op je eigen lichaam. Je begint met de aandacht op jouw handen te leggen, en verder niets. Wanneer je rust voelt in je handen ga je verder met jouw ellebogen of maak jouw schouders los door ze rustig te draaien. Doordat de concentratie zo toegespitst wordt op jouw lichaamsbewegingen zullen jouw gedachten langzaam vervagen. Een bijkomend voordeel is de ontspanning van je lichaam die zich voorbereid op een diepe slaap.
  3. Ademhalen: Probeer eens diep in te ademen door je neus, en weer uit te ademen door je mond. Houd elke adem drie seconden in. Wees je bewust van de spanning die zich tijdens het uitademen jouw lichaam verlaat.
  4. Denken aan rustige activiteiten: Denk aan activiteiten waar je rustig van wordt, die je geest openen of je kalmeren. Dit kan schilderen zijn, lezen, breien of een kruiswoordpuzzel maken. Deze activiteit moet niet erg fysiek of mentaal belastend zijn. Probeer deze activiteit als laatste onderdeel in jouw dag te plannen voor je naar bed gaat. Wanneer jouw brein op hol slaat denk je terug aan de activiteit die je zojuist voltooid hebt.
  5. Denk terug aan jouw overwinningen: Noteer alle overwinningen die je dagelijks meemaakt in een speciaal dagboek, zaken waar je dankbaar voor bent. Dit proces zal jouw gedachten kalmeren en je kunt in slaap komen terwijl jouw gedachten positief geladen zijn.
  6. Koop het boek perfect slapen in 7 stappen. Je krijgt gratis het boekje Kalmeer je gedachten cadeau! Ooit van paradoxaal denken, alfabetiseren en de Spielberg-methode gehoord? Waarschijnlijk niet. Toch kunnen deze technieken je vanavond al helpen om de geestelijke rust te vinden die je nodig hebt om snel(ler) in slaap te vallen. De beste technieken zijn verzameld in dit handige boekje en eveneens opgenomen als extra bijlage van het papieren boek (zodat je ze altijd bij de hand hebt).

Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (15 votes, average: 4,40 out of 5)


Lees ook:



Slaap jij wel genoeg? Doe de Slaaptekort Zelftest!
error: Alert: Wij stellen een link naar slaapinfo.nl zeer op prijs!