Slaapinfo.nl
Wakker worden met hoofdpijn

Wakker worden met hoofdpijn? 12 oorzaken van opstaan met hoofdpijn

Wakker worden met hoofdpijn is geen fijn begin van de dag. Eén op de dertien mensen heeft hier helaas weleens last van. Eén troost: de oorzaak van ochtendhoofdpijn is meestal niet ernstig.

Hoofdpijn bij het opstaan komt twee tot acht keer zo vaak voor bij mensen met slaapproblemen. Maar ook andere factoren zoals je slaaphouding en medicatie kunnen ervoor zorgen dat je wakker wordt met hoofdpijn. De meest voorkomende oorzaken van ochtendhoofdpijn hebben we voor je op een rij gezet.

 

  1. Migraine

Een van de boosdoeners van ochtendhoofdpijn is migraine. Mensen met migraine krijgen namelijk vaak een aanval tussen 4 uur ‘s nachts en 9 uur ‘s ochtends. Heb je kloppende hoofdpijn aan één kant van je hoofd. Ben je eventueel ook misselijk of overgevoelig voor licht, geluid of geuren? Dan is het mogelijk dat je last hebt van migraine.

  1. Slapeloosheid

Veel mensen met een slaapstoornis hebben slapeloosheid. Je kunt moeite hebben om in slaap te vallen, wakker worden in de nacht, of onrustig slapen. Alsof slecht slapen al niet vervelend genoeg is, veroorzaakt het slaapgebrek vaak ook nog eens hoofdpijn of migraine in de ochtend. Langdurig slaapgebrek kan leiden tot angst, stress, depressies en nog veel meer.

  1. Angst en depressie

Behalve psychische klachten gaan angst en depressie ook samen met lichamelijke problemen, zoals ochtendhoofdpijn. Deze stoornissen kunnen ook slapeloosheid veroorzaken, wat het risico op ochtendhoofdpijn weer vergroot.

  1. Slaapapneu of snurken

Slaapapneu houdt in dat je regelmatig stopt met ademen in je slaap. Door het zuurstoftekort dat hierdoor ontstaat, word je ‘s ochtends vaak wakker met hoofdpijn. Slaapapneu is gevaarlijk en moet worden behandeld!

Ook snurken kan ochtendhoofdpijn veroorzaken. Snurken kan op zich staan, of een symptoom zijn van slaapapneu.

  1. Tandenknarsen

‘s Nachts tandenknarsen en je kiezen op elkaar klemmen veroorzaakt spanningen in de kaakspieren, wat tot hoofdpijn kan leiden. Doordat je bij tandenknarsen je tanden krachtig over elkaar schuift, kunnen deze beschadigen. Tandenknarsen en kaakklemmen kunnen ook kaakpijn veroorzaken.

Tandenknarsen kan samengaan met andere slaapstoornissen, zoals slaapapneu.

  1. Verkeerde slaaphouding

Net als dat je wakker kunt worden met rugpijn, doordat je verkeerd hebt gelegen, kun je door een verkeerde slaaphouding ook hoofdpijn krijgen. Een goed kussen – niet te hard, maar ook niet te zacht – is belangrijk voor je slaaphouding. Om gespannen nekspieren te voorkomen, moeten je hoofd en nek in dezelfde positie worden gehouden als wanneer je staat. Om te weten welk kussen het prettigst is, kun je het beste verschillende kussens uitproberen.

  1. Bloedsuikerspiegel

Als je slaapt, eet je niet, waardoor je bloedsuikerspiegel daalt. Heb je diabetes, dan kan je bloedsuikerspiegel te laag worden – zogeheten hypoglycemie. Hierdoor kun je ‘s nachts of ‘s ochtends wakker worden met hoofdpijn.

Mensen die last hebben van migraine, kunnen ook ‘s nachts een aanval krijgen door honger of een te lage bloedsuikerspiegel.

  1. Medicatie

Medicatie kan invloed hebben op slaappatronen, zoals een onderbroken slaap. Het slaapgebrek dat zo ontstaat, zorgt weer voor hoofdpijn bij het opstaan. Je kunt echter ook ochtendhoofdpijn krijgen door verkeerd medicijngebruik of een bijwerking van medicijnen.

  1. Alcohol

Het bekende slaapmutsje is eigenlijk helemaal niet zo goed voor de nachtrust. Het klopt dat je door alcohol sneller in slaap valt. Maar je slaapt veel oppervlakkiger met alcohol in je bloed, met ochtendhoofdpijn tot gevolg. Door alcohol droogt je lichaam bovendien uit, ook al na een paar glaasjes. Als je alcohol hebt gedronken, kun je het beste veel water drinken voordat je gaat slapen.

  1. Cafeïne

Als je de hele dag veel koffie drinkt – en ‘s nachts dus niet – dan kun je wakker worden met hoofdpijn als een ontwenningsverschijnsel. Vergeet niet dat ook energiedrankjes bomvol cafeïne zitten.

  1. Griep of verkoudheid

Denk niet meteen het ergste als je plotseling wakker wordt met hoofdpijn. Je kunt ook gewoon een griepvirus onder de leden hebben.

  1. Slecht geventileerde kamer

In een slecht geventileerde slaapkamer kun je wakker worden met hoofdpijn door te weinig zuurstof. Zorg voor een goede ventilatie in de slaapkamer, bijvoorbeeld door altijd een raam op een kiertje te houden. Zet als het vriest het raam niet wagenwijd open. Een te koude slaapkamer kan juist weer spanningen in het hoofd en de nek veroorzaken.

Opstaan met hoofdpijn – wat kun je er tegen doen?

Door beter te slapen, heb je minder vaak hoofdpijn. Maar let op: ook te veel slapen kan hoofdpijn veroorzaken. Het gaat juist om de kwaliteit van het slapen. Lees de volgende tips voor een betere nachtrust.

  • Door regelmatig te sporten en te bewegen verbeter je de kwaliteit van je slaap. Je slaapt sneller in en bovendien slaap je dieper. Ga nu niet plotseling intensief sporten, wat dat kan juist hoofdpijn veroorzaken. Bouw het rustig op. Ga ook niet te laat ‘s avonds nog intensief trainen: na beweging heeft je lichaam een paar uur de tijd nodig om tot rust te komen.
  • Wees matig met alcohol en koffie voor een betere nachtrust.
  • Heb je veel last van stress? Doe voordat je naar bed gaat ontspanningstechnieken zoals ademhalingsoefeningen, meditatie, yoga of mindfulness.
  • Heb je last van slapeloosheid, volg dan een slaaptraining of slaapcursus. Blijf je slecht slapen, ga dan naar de huisarts toe.

Slaap je voor zover je het weet best goed, maar word je ‘s ochtends toch regelmatig wakker met hoofdpijn door andere oorzaken? Misschien kunnen de volgende tips je dan helpen.

  • Als de hoofdpijn wordt veroorzaakt door gespannen nekspieren – bijvoorbeeld door een verkeerde houding – dan kan een warmtepleister verlichting geven. Zorg vervolgens wel voor een betere lighouding, door bijvoorbeeld een nieuw kussen aan te schaffen.
  • Heb je ‘s ochtends hoofdpijn door een te lage bloedsuikerspiegel? Een bordje ontbijtgranen – of iets anders lichts – voor het slapen gaan doet wonderen.
  • Veel mensen drinken te weinig op een dag. Uitdroging kan onder andere hoofdpijn veroorzaken. Zorg er dus voor dat je overdag voldoende water drinkt.
  • Mensen met overgewicht hebben vaker last van slaapstoornissen zoals slaapapneu en snurken. Bovendien word je door slecht slapen ook weer dikker. De enige manier om deze vicieuze cirkel te doorbreken is afvallen.
  • Een opbeetplaatje kan bij tandenknarsen je tanden beschermen. Je kunt met deze bescherming de gewoonte ook ontwennen, zodat je er uiteindelijk mee stopt. Vraag aan je tandarts naar de verschillende behandelingen tegen tandenknarsen.

Wanneer naar de dokter bij ochtendhoofdpijn?

Maak een afspraak met de huisarts als je last hebt van een van de volgende symptomen:

  • Plotselinge, hevige hoofdpijn.
  • Op ongebruikelijke tijden wakker worden door hoofdpijn.
  • Hoofdpijn wordt langzamerhand erger of verandert van patroon.
  • Als je net hoofdletsel hebt gehad, ook al was het niet zo erg.
  • Hoofdpijn die gepaard gaat met misselijkheid, koorts, een doof of tintelend gevoel in een lichaamsdeel, verwardheid of moeite met praten.
  • Hoofdpijn erger dan je gewend bent.
  • Bij angsten of depressie.
  • Als je vermoedt dat je aan slaapapneu lijdt.

Als je naar de dokter gaat, noem dan behalve de hoofdpijn bij het wakker worden ook eventueel andere problemen op. Samen kunnen de symptomen op iets anders dan een slechte nachtrust duiden.


Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (55 votes, average: 4,89 out of 5)


Ook interessant:

Ontvang 42 slaaptips!

Nieuwsbrief is gratis en je kunt je op ieder moment afmelden.



Slaap jij wel genoeg?
Doe de Slaaptekort Zelftest!