fbpx
Slaapinfo.nl
onrustig slapen

Onrustig slapen: 11 oorzaken waarom je onrustig slaapt

Onrustig slapen, veel dromen, piekeren, veel bewegen, woelen, zweten in bed. Iemand die onrustig slaapt wordt vermoeid wakker en voelt zich niet uitgerust. Maar waarom kan je soms zo onrustig slapen? Wat zijn mogelijke oorzaken van onrustig slapen?

Er bestaan tal van oorzaken waarom mensen onrustig slapen. In dit artikel bespreken we een aantal veelvoorkomende oorzaken van onrustig slapen en waar mogelijk geven we aan hoe je dit kunt voorkomen of oplossen.

Oorzaken onrustig slapen

1. Onrustig slapen door voedsel

Voedsel kan de kwaliteit van je slaap beïnvloeden blijkt uit onderzoek. Als je met een overvolle maag gaat slapen heb je meer kans op nachtmerries en bizarre dromen. Maar dat geldt ook wanneer je met honger naar bed gaat. Er zijn ook aanwijzingen dat chocolade en cafeïne je slaap negatief beïnvloeden.

Het is verder ook aan te raden om weinig producten te eten waarin veel histamine zit. Vooral als je hier gevoelig voor bent. Histamine is een chemische neurotransmitter die door het lichaam aangemaakt wordt bij een allergische reactie. Bij een te grote hoeveelheid histamine in het lichaam, kan het lichaam heftig reageren. Deze hersenstof wordt in verband gebracht met angst en paniekstoornissen. Producten waar veel histamine in zit, zijn onder andere: schimmelkazen, oude kaas, yoghurt, karnemelk, zuurkool maar ook bijvoorbeeld in rode wijn.

2. Slecht slapen door alcohol

Van alcohol is bekend dat je er met name in de tweede helft van de nacht onrustiger van gaat slapen. De kans op bijvoorbeeld slaapwandelensnurken en praten in je slaap wordt groter als je veel hebt gedronken. Daarnaast kan je ook meer zweten als je veel alcohol gebruikt. Nachtzweten komt veel voor bij mensen met alcoholverslaving, maar kan ook optreden na binge drinken, zo blijkt uit onderzoek.

3. Onrustig slapen door een slecht slaapritme

Je kunt onrustig slapen wanneer je een onregelmatig slaapritme hebt. Als  je bijvoorbeeld in het weekend laat naar bed gaat en/of lang uitslaapt kan het zijn dat je zondagavond onrustiger slaapt, ook wel weekendlag genaamd

Ook mensen die in ploegendiensten werken of op onregelmatige tijden werken hebben meer kans dat ze soms onrustig slapen. Je lichaam is namelijk gebaat bij een vast slaap-waakritme met vaste bedtijden en tijden om op te staan. Zodra je hier sterk van afwijkt, raakt je biologische klok ontregelt en slaap je onrustiger.

4. Onrustig slapen door een te warme slaapkamer

Als je slaapkamer koel is, in plaats van warm, zal het veel gemakkelijker zijn om te slapen. Een slaapkamer temperatuur die veel hoger is dan wat wordt geadviseerd (16-19 graden) kan leiden tot rusteloosheid en kan de kwaliteit van REM slaap negatief beïnvloeden.

5. Onrustig slapen door stress

Stress is een van de grootste veroorzakers van slecht slapen. Als je gestrest naar bed gaat zal het langer duren voordat je in slaap valt of word je te vroeg wakker. Mensen met veel stress hebben ook vaker last van tandenknarsen. Uiteraard is niet alle stress te vermijden maar waar mogelijk is het goed om maatregelen te nemen om minder gestrest te gaan slapen, zoals bijvoorbeeld:

– Op tijd je smartphone en tablet opbergen.
– ‎Maak een zorgenlijst zodat je letterlijk de zorgen van je afschrijft.
– ‎Pak de oorzaken waar mogelijk aan: praat die ruzie uit, wissel van baan enz.
– ‎Ga sporten! Een van de beste manieren om stress kwijt te raken is om te sporten of intensief te bewegen.
– Pak het piekeren aan

6. Slecht slapen doordat je vaak moeten plassen

Als je veel drinkt voordat je gaat slapen, moet je vaker naar de WC of word je eerder wakker door de aandrang om te moeten plassen. Die nachtelijke drang kan overigens ook te wijten zijn aan een medisch probleem, zoals een blaasontsteking, vergrote prostaat of een geneesmiddel dat je gebruikt. Vrouwen maken na de menopauze minder oestrogeen aan. Dat kan leiden tot veranderingen in de urinewegen waardoor je vaker moet plassen ‘s nachts. Als je kinderen hebt gekregen, kunnen ook de spieren in je bekken zwakker zijn.

7. Onrustig slapen door te veel lawaai

Als je regelmatig wakker wordt door een partner die snurkt, verkeerslawaai, of luidruchtige buren zal je vaker onnodig gestoord worden in je slaap. Een onderzoek in het tijdschrift Noise & Health journal beschrijft een verband tussen nachtelijke blootstelling aan omgevingslawaai en hart- en vaatziekten.

Zelfs zachte geluiden kunnen de gezondheid beïnvloeden als gevolg van slaapverstoring. Zorg daarom dat de ruimte waar je slaapt ook echt rustig is en dat je geluiden die je wakker maken of houden zoveel mogelijk gedempt worden. Koop oordopjes, plaats dubbel glas, zet een kast tegen de muur aan de zijde van je buren enz.

8. Onrustig slapen door stoppen met roken

Ergens tussen de 40 en 50 procent van ex-rokers klaagt over chronische slapeloosheid terwijl ze proberen te stoppen. In diverse studies is aangetoond dat hoe sterker de verslaving, hoe moeilijker het is om te slapen tijdens de ontwenningsfase.

Nicotinetekort wordt geassocieerd met slaapstoornissen, evenals een opleving in slaaponrust en hogere percentages van angst en depressie. Als je stopt met roken kan je moeite hebben om goed te slapen. En je slaaptekort maakt het weer moeilijker op het stoppen vol te houden.

Je lichaam moet wennen aan een nieuw evenwicht. Nicotine is een stof die grote invloed heeft op je hersenen. Gelukkig zijn slaapproblemen die mensen ervaren wanneer ze stoppen met roken van bijna altijd tijdelijk. Zorg dat je niet vervalt in andere verslavingen (koffie, slaappillen, alcohol) maar richt je op een gezonde slaaphygiëne.

9. Onrustig slapen door overgang

Sommige vrouwen die door menopauze gaan kunnen last hebben van slapeloosheid Dit kan een normale bijwerking zijn van de menopauze zelf, of kan te wijten zijn aan een ander symptoom van de menopauze, zoals opvliegers.

Naast opvliegers en zweten kan je slaapproblemen ondervinden als gevolg van depressie, angst of stemmingsstoornissen tijdens de overgang. Als je geest zich niet kan bevrijden van de zorgen en angsten waarmee je overdag wordt geconfronteerd, kan het moeilijk zijn om te vallen en in slaap te blijven. Daarnaast kan een gebrek aan slaap leiden tot andere problemen, zoals slaperigheid overdag, vermoeidheid en stemmingswisselingen. Lees meer over slapeloosheid tijdens de overgang.

10. Onrustig slapen door volle maan

Het basisidee achter het effect van de maan op ons slapen, is  dat de maan de enige lichtbron was voor de uitvinding van kunstmatig licht. Onze voorouders die voornamelijk buiten leefden (en sliepen) zouden zeker het felle licht van de maan hebben opgemerkt, in dusdanig hoge mate dat het voor slaapstoornissen kon zorgen. Maar ook tijdens studies in volledig verduisterde laboratoria, bleek dat maancycli invloed uitoefenen op de slaap en dus een nieuwe dimensie toevoegt aan het menselijke bioritme dat nog verder onderzocht moet worden. Meer over volle maan en slechte nachtrust.

11. Onrustig slapen door een jetlag

Het doorkruisen van tijdzones kan ertoe leiden dat je wakker wordt midden in de nacht of moeite hebt om te slapen. Je ingebouwde circadiaanse ritme (interne klok) is namelijk verstoord. En het kan enkele dagen duren om te wennen aan de nieuwe tijdzone. Men schat dat je een dag nodig hebt voor een ieder uur dat je een tijdzone hebt doorkruist om terug te keren naar je normale ritme en energieniveau. Dus vijf uur tijdsverschil betekent dat je vijf dagen nodig hebt om je weer normaal te voelen. Overigens geldt dit meer wanneer je van West naar Oost reist. Ontdek 21 tips tegen een jetlag!

Melatonine 3 mg 60 smelttabletten
Melatonine 3 mg 60 smelttabletten
€12,90
Klik om dit product op bol.com te bekijken

Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (24 votes, average: 4,63 out of 5)


Lees ook:

Ontvang 42 slaaptips!

Nieuwsbrief is gratis en je kunt je op ieder moment afmelden.



Slaap jij wel genoeg?
Doe de Slaaptekort Zelftest!