fbpx
Slaapinfo.nl

Oorzaken van nachtelijke beenkrampen (‘s nachts kramp in je kuit, voet of been)

Als pijnlijke beenkrampen je midden in de nacht wakker maken, ben je niet de enige. Tot 60 procent van alle volwassenen zegt dat ze ‘s nachts wel eens beenkrampen hebben ervaren, volgens een studie uit 2012 in de American Family Physician.

Deze beenkrampen worden gekenmerkt door een scherpe spiersamentrekking die enkele seconden tot enkele minuten kan duren – meestal in de kuit en de voet maar ze kunnen ook je hamstring treffen.

Hoewel we allemaal wel eens last hebben gehad van beenkrampen, lijken ze na de leeftijd van 50 jaar vaker voor te komen, blijkt uit een onderzoek in 2017 in de BMC Family Practice.

Hoewel je veel verschillende meningen zult vinden, is de simpele waarheid dat niemand echt weet waarom deze nachtelijke beenkrampen optreden.

Wat zijn mogelijke oorzaken van beenkrampen?

Een of meer van de onderstaande factoren kunnen verklaren waarom je midden in de nacht wakker wordt met kramp in je kuit, voet of been.

Bepaalde spieren niet stretchen

Sommige onderzoekers hebben de theorie dat onze moderne levensstijl de schuld is. Omdat onze oude voorouders vaak gehurkt zaten – een positie die de beenpezen en spieren rekt – heeft het hedendaagse leven de noodzaak ervan grotendeels weggenomen. Er is ook bewijs dat onze sedentaire levensstijl (grote delen van de tijd die we doorbrengen met zitten of niet bewegen) de lengte en de lenigheid van onze spieren en pezen vermindert, wat kan leiden tot spierkrampen.

Slapen in een ongemakkelijke positie

Andere deskundigen hebben opgemerkt dat de voet, wanneer deze met de bovenkant naar beneden in bed ligt, vaak in een “plantairflexie of plantaire flexie” positie staat – wat betekent dat de teen van je af wijst, waardoor de kuitspieren worden verkort. Wanneer je voet gedurende lange tijd in deze positie ligt, kunnen zelfs kleine bewegingen van de voeten een kramp veroorzaken. Op je zij slapen of in een andere houding die je tenen neutraal houdt kan een betere houding zijn voor deze spieren.

Veranderende seizoenen

Ander onderzoek heeft aangetoond dat nachtelijke beenkrampen vaker voorkomen in de zomer dan in de winter. Hoewel dit niet voor iedereen geldt, is de frequentie van deze krampen meestal medio juli het hoogst en het minst medio januari. Het is belangrijk om te begrijpen dat deze spierkrampen worden veroorzaakt door zenuwproblemen – niet door spieraandoeningen. Uit elektromyografische tests is gebleken dat de zenuwen die van de wervelkolom tot aan de kuit lopen, deze krampen veroorzaken.

Waarom dan de zomer? De groei en het herstel van de zenuwen kunnen in de zomer actiever zijn vanwege de hogere vitamine D-niveaus. Je lichaam produceert vitamine D door blootstelling aan de zon. En in de zomer, wanneer je vitamine D-niveau een piek bereikt, kan je lichaam zich bezighouden met “versneld” zenuwherstel, wat deze krampen kan veroorzaken.

Uitdroging

Er zijn aanwijzingen dat uitdroging nachtelijke krampen bevordert. Er is namelijk een duidelijk seizoenspatroon in de frequentie van spierkrampen, met hogere aantallen in de zomer en lagere aantallen in de winter. Dit suggereert dat warmte en mogelijk ook de vochtbalans van invloed zijn op de ontwikkeling van krampen. Uitdroging kan het elektrolytenevenwicht van het bloed verstoren, wat krampen kan veroorzaken.

Tekort aan voedingsstoffen

Behalve te weinig vocht, kan de verstoring van elektrolyten (calcium, magnesium en kalium) een rol spelen bij kramp. Elk van deze elektrolyten helpt de vochtbalans in het bloed en de spieren in stand te houden, en dus is het logisch dat er, als ze niet goed in balans zijn, krampen kunnen ontstaan.

Davitamon Magnesium Tabletten - Goede Nachtrust - 30 stuks - Voedingssupplement
Davitamon Magnesium Tabletten - Goede Nachtrust - 30 stuks - Voedingssupplement
€8,92
Klik om dit product op bol.com te bekijken

Erg zware trainingen

Zware trainingen worden al langer in verband gebracht met spierkrampen. Overbelasting van skeletspieren en vermoeidheid kunnen lokaal leiden tot spierkrampen.

De hele dag staan

Mensen die elke dag veel tijd doorbrengen met staan, hebben meer kans op krampen in de benen dan zittende mensen. Als je op je voeten staat maar niet in beweging bent, hebben bloed en water de neiging om zich in je onderlichaam te verzamelen, wat kan leiden tot kramp.

Duopack Compressiekousen / Steunkousen - Elastische Hardloop / Sport / Vliegtuig Compressie Sokken - Running Travel Sock - Reissokken / Reis Kousen - Heren/Dames - Wit
Duopack Compressiekousen / Steunkousen - Elastische Hardloop / Sport / Vliegtuig Compressie Sokken - Running Travel Sock - Reissokken / Reis Kousen - Heren/Dames - Wit
Score 4.0 van 5 sterren.
€16,95
Klik om dit product op bol.com te bekijken

Medicijnen

Het gebruik van Diuretica (hoge bloeddrukmedicijnen) en astmageneesmiddelen (met name langwerkende bèta-adrenoceptoren, of LABA’s) kan nachtelijke krampen veroorzaken. Het is mogelijk dat deze medicijnen een “stimulerend” effect hebben op motorische neuronen en receptoren, wat krampen kan bevorderen.

Zwangerschap

Ook de zwangerschap gaat gepaard met frequentere krampen in de benen, mogelijk als gevolg van gewichtstoename en een verstoorde bloedsomloop. Het is ook mogelijk dat de druk, die een groeiende foetus op de bloedvaten en zenuwen van de moeder uitoefent, de krampen veroorzaakt.

Bepaalde aandoeningen

Diabetes, hoge bloeddruk, artritis, neurologische aandoeningen en depressies worden allemaal geassocieerd met krampen in de benen. Soms kunnen de medicijnen de oorzaak zijn, zoals eerder vermeld. Maar bij sommige van deze aandoeningen, zoals bij diabetes en bepaalde neurologische aandoeningen, kunnen zenuwen worden verstoord of zelfs afsterven, wat kan leiden tot kramp.

Veroudering

Veroudering kan ook een rol spelen bij beenkramp. Wanneer we onze motorneuronen beginnen te verliezen (doorgaans vanaf een jaar of 50) komen rustkrampen steeds vaker voor. Zowel kracht- als evenwichtsoefeningen kunnen helpen om de spieren en het zenuwstelsel in stand te houden op een manier die deze problemen voorkomt.

Lees ook:

Bron


Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (39 votes, average: 4,77 out of 5)




Slaap jij wel genoeg?
Doe de Slaaptekort Zelftest!