fbpx
Slaapinfo.nl
moeite met in slaap vallen

Moeite met in slaap vallen (inslapen)? Dit zijn de oorzaken!

Heb je moeite met in slaap vallen? Lig je lang wakker voor je in slaap valt? Gemiddeld duurt het 30 minuten voordat je in slaap valt. Als je moeilijk kan inslapen, lees dan dit artikel en ontdek de belangrijkste oorzaken waarom het jou moeite kost om in slaap te vallen.

25% van de bevolking heeft last van slaapproblemen. Slapeloosheid, ofwel insomnie komt het meest voor. De helft van de mensen heeft wel eens tijdelijk last van slapeloosheid. Ongeveer 8% van de mensen heeft chronisch moeite om in slaap te vallen of door te slapen.

Oorzaken van moeilijk in slaap komen

Stress

Moeite om snel in slaap te vallen kan vele oorzaken hebben. Verreweg de meeste mensen hebben inslaap problemen omdat ze te gestressed naar bed gaan. Je lichaam en geest moeten eerst ontspannen voordat het lichaam in slaap kan vallen. Wanneer je stress hebt over je werk, partner, kinderen of gezondheid, lig je vaak te lang te piekeren voordat je goed in slaap kunt vallen. Is dit bij jou het geval? Bekijk de 6 tips om het piekeren ‘s nachts te stoppen.

Slechte slaapgewoonten

Een ander oorzaak die ervoor zorgt dat je moeilijk in slaap komt, zijn slechte slaapgewoonten. Het is belangrijk dat je je op tijd mentaal en lichamelijk voorbereid om te gaan slapen. Veel mensen moeite hebben met inslapen, hebben een slechte slaaphygiëne. Probeer je slaapgewoonten te verbeteren met deze 7 gouden regels voor een goede slaaphygiëne zodat je meer ontspannen naar bed gaat.

Geluidsoverlast

Om goed te kunnen slapen is het belangrijk dat je slaapkamer een rustige omgeving is waar geen geluiden zijn die je storen, zoals verkeergeluiden, een snurkende partner, geluidsoverlast van buren enz. Een snurkende partner kan bijvoorbeeld geluiden produceren tot wel 80-100 decibel. Dat is zo hard als het geluid in een bioscoop of bij een popconcert! Probeer te slapen met oordopjes of koop anti-snurkmiddelen voor je partner om het geluid te blokkeren en ongestoord in slaap te vallen.

Slechte slaapomgeving

De belangrijkste factoren voor een goede slaapkamer zijn: weinig geluid, weinig licht en lage temperatuur. Maar ook allergieënventilatie en luchtkwaliteit, kussens, je matras, het beddengoed en zelfs kleuren spelen een rol. Een matras moet je bijvoorbeeld iedere 10 jaar vernieuwen. Kijk hoe de perfecte slaapkamer om in te slapen er uit ziet of koop een goede nieuwe matras.

Slaapstoornis

Sommige mensen hebben moeite om in slaap te vallen doordat ze een slaapstoornis hebben. Er zijn bijvoorbeeld verschillende soorten slapeloosheid  Maar ook een jetlag of de overgang kunnen ervoor zorgen dat je moeilijk in slaap valt, Doe de slaapstoornissen test en ontdek hoe groot de kans is dat jij aan een slaapstoornis lijdt!


Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (27 votes, average: 4,15 out of 5)


Lees ook:

Ontvang 42 slaaptips!

Nieuwsbrief is gratis en je kunt je op ieder moment afmelden.



Slaap jij wel genoeg?
Doe de Slaaptekort Zelftest!