Slaapinfo.nl
Alcohol en slapen

Alcohol en slapen. Wat is het effect van alcohol op je slaap?

Leidt teveel alcohol tot slaapproblemen of zorgen een paar glazen alcohol juist voor een betere nachtrust? Wat is het effect van alcohol op je slaap? Hierover lijken de meningen verdeeld. Maar wetenschappers van The London Sleep Centre in Engeland hebben voor het eerst alle belangrijke onderzoeken hierover nog eens grondig tegen het licht gehouden. Met de kennis van nu concluderen ze het volgende:

Effecten van alcohol op de je slaap

Je slaap bestaat uit droomslaap (REM) en gewone, deels diepe, slaap (NREM). Tijdens het slapen doorloop je een aantal keer een cyclus. Normaal begin je met NREM slaap, gevolgd door een korte periode van REM slaap, waarna je weer overgaat tot NREM slaap. Iedere slaapcyclus duurt ongeveer 90 minuten. Alle onderzoeken naar de effecten van alcohol op je slaap tonen aan dat alcohol je sneller in slaap laat vallen, de hoeveelheid diepe slaap vergroot en de hoeveelheid droomslaap vermindert.

Lees ook: Wat is slaap?

  • Bij alle doseringen  van alcohol blijkt dat je sneller in slaap valt, dat je de eerste helft van de nacht ook beter slaapt maar dat je juist slechter slaapt in de tweede helft van de nacht.  Dit verklaart wellicht de reden waarom veel mensen die lijden aan slapeloosheid de neiging hebben om naar de fles te grijpen als ze niet goed kunnen slapen. Maar het venijn zit ‘m dus in de staart. Gebruik van alcohol verstoort met name de tweede helft van je slaap.
  • De meerderheid van de onderzoeken duiden bij gebruik van alcohol op een toename van de zogenaamde slow-wave slaap, je diepe slaap stadia 3 en 4.  Tijdens de slow-wave slaap (SWS) herstelt je lichaam, worden spieren en botten opgebouwd en neemt je weerstand (immuun systeem) toe. Omdat alcohol in de eerste helft van de nacht je diepe slaap bevorderd, nemen ook de slaapproblemen die gerelateerd zijn aan diepe slaap toe (slaapwandelen, slaap apneu) toe.
  • De effecten alcohol op je droomslaap is wel afhankelijk van de hoeveelheid alcohol die je inneemt.  Hoe meer alcohol je drinkt des te groter is de invloed van alcohol op je droomslaap. En Omdat je tijdens je REM slaap ook indrukken verwerkt, blijkt dat mensen die langdurig veel drinken last kunnen hebben van geheugenverlies.
  • Alcohol vertraagt het begin en verminderd de totale hoeveelheid REM-slaap (droomslaap).

 

Alcohol als zelfmedicatie

Vertraging van het begin van REM-slaap komt vaak voor in stressvolle situaties, bovendien is er een link met depressies.  Juist mensen met depressies en angststoornissen grijpen graag naar de fles als een vorm van zelfmedicatie. Dit komt omdat mensen met een depressie te veel droomslaap hebben aan het begin van de nacht. Door het gebruik van alcohol wordt deze hoeveelheid REM slaap verminderd. Alcohol werkt dan als antidepressiva.

Alcohol is geen geschikt slaapmiddel

Alcohol en slapen is dus geen goede combinatie. Door het gebruik van alcohol lijk je beter te slapen maar in werkelijkheid geldt dit alleen voor de eerste helft van de nacht. Daarna slaap je juist slechter. Het gebruik van alcohol verslechtert dus je de totale slaap. Daarom is alcohol (afgezien van alle andere schadelijke gevolgen) niet geschikt als slaapmiddel.  Bovendien is de kans op bijvoorbeeld slaapwandelen, snurken en praten in je slaap groter als je veel hebt gedronken.



Slaap jij wel genoeg?
Doe de Slaaptekort Zelftest!