Posted in:

Wat moet ik doen als mijn kind bang is om te slapen?

Kinderen, nachtmerries en hun angsten voor het slapengaan

bang om te slapen

Waarom voelt mijn kind zich bang voor het slapengaan?

Nachtelijke angsten en nachtmerries komen erg vaak voor bij kinderen: voornamelijk wanneer ze nog niet naar school gaan, maar ook jongeren kunnen eraan lijden. Ze maken deel uit van het normale ontwikkelingsproces omdat het verbeeldingsproces van kinderen zich begint te ontwikkelen en ze ervan bewust worden dat er ook dingen bestaan die hun kunnen kwetsen. Soms ontstaan bepaalde angsten en nachtmerries vanwege een (al dan niet licht) traumatische gebeurtenis zoals bang zijn voor een grote hond of een verkeersongeluk door naar het nieuws te kijken. Maar soms lijkt het gewoon uit het niets te komen. Familieconflicten en gestresseerde of angstige ouders spelen ook een rol. Al wat een kind emotioneler maakt zal zijn of haar angsten beïnvloeden en het kind ongeruster maken. Kinderen ontwikkelen dikwijls ook bepaalde angsten tijdens specifieke fases van de ontwikkeling. Jongere kinderen zijn doorgaans bang van monsters en andere denkbeeldige wezens terwijl oudere kinderen dan weer bang zijn voor realistischere gevaren zoals inbrekers of een natuurramp.


Sommige kinderen merken dat ze hun bedtijd kunnen uitstellen door te doen alsof ze bang zijn. Maar de meeste jongeren met slaapproblemen lijden wel degelijk aan een angststoornis; dit zijn doorgaans kinderen die zich ook overdag heel wat zorgen maken over zaken waar ze bang voor zijn of proberen te vermijden.

Hoe moet jij reageren wanneer je kind nachtmerries heeft?

Nadat je kind een angstaanjagende nachtmerrie heeft gehad moet jij als ouder je kind geruststellen. Dit is voornamelijk het geval bij jongere kinderen. Naarmate het kind ouder wordt is het belangrijk dat jij als ouder het kind aanleert om te gaan met zijn of haar angsten. Jammer genoeg ben je niet altijd in de buurt wanneer je zoon of dochter een nachtmerrie heeft, want het kan best zijn dat je kind op kamp is of eens bij een kennis blijft overnachten. Het maakt niet uit hoe oud je kind is, wanneer je ze geruststelt help je hen al een heel eind en zorg je voor een gevoel van veiligheid.

Er zijn ook heel wat andere zaken die je kunt doen om jouw kind te helpen. Jongere kinderen vinden bijvoorbeeld steun bij hun knuffeldier en voelen zich veilig wanneer hun favoriete dekentje rond hun gewikkeld wordt. Ook een klein nachtlampje in de slaapkamer van je kind en het aanleren van ontspanningstechnieken kunnen wonderen verrichten. Vraag je kind zich een ontspannende situatie in te beelden, zoals zandkastelen maken op het strand of samen kijken naar de zonsondergang. Kinderen kunnen namelijk hun verbeelding gebruiken om te kalmeren en opnieuw in slaap te vallen na een angstaanjagende droom. Daarnaast kan je ze ook vragen om een alternatief einde te bedenken voor hun nachtmerrie, een droomvanger boven hun bed te hangen die alle ‘slechte dromen’ wegjaagt of hun nachtmerries te tekenen en het papier daarna te kreukelen en weg te smijten in de prullenbak.

 

Wat moet ik doen als mijn kind zegt dat hij of zij te bang is om te gaan slapen?

  • Luister en tracht de angsten van je kind te begrijpen. Wijs je kind niet weg of maak ze niet belachelijk. Het is belangrijk om begrip te hebben voor de situatie.
  • Stel je kind gerust. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om je kind te geruststellen. Maak je kind telkens opnieuw duidelijk dat het veilig is.
  • Leer je kind met de angsten om te gaan en bespreek alternatieve manieren waarop het kind kan reageren, zoals ‘dapper zijn’ of denken aan positieve gedachten. Je kan ook praten over hoe jij zelf omgaat met iets waar je bang voor bent. Zorg ervoor dat je kind voldoende rolmodellen leert kennen door verhalen voor te lezen over kinderen die bang zijn en hun angsten uiteindelijk overwinnen.
  • Maak plezier in het donker. Toon je kind dat het best leuk kan zijn tijdens de nacht. Speel verstoppertje. Doe een schattenjacht en ga samen opzoek naar objecten die licht geven in het donker.
  • Vraag je kind zijn of haar verbeelding te gebruiken om denkbeeldige angsten, zoals monsters, te bestrijden. Heel wat families hebben wel al eens een ‘anti-monsterspray’ uitgevonden om de kwaadaardige wezens uit de kamer te jagen. Sommige kinderen voelen zich daarnaast beter wanneer ze ’s nachts een huisdier in de buurt hebben, zelfs een klein aquarium kan al helpen. Probeer indien mogelijk je kind actief te betrekken bij de oplossingen die je bedenkt zodat hij of zij een gevoel van controle krijgt.
  • Probeer je kind gehecht te maken aan een object waar ze zich veilig bij voelen in bed zoals een knuffeldier. Dit kan erbij helpen je kind te ontspannen tijdens de nacht en wanneer het bedtijd is.
  • Vermijdt griezelige televisieprogramma’s. Houdt je kinderen weg van enge televisieseries, films of andere verhalen waar ze bang van worden.
  • Leer je kind ontspanningstechnieken aan zodat hij of zij rustig in slaap kan vallen. Je kan je kind bijvoorbeeld vragen een ontspannende situatie in te beelden zoals liggen op het strand of samen een ijsje eten. Dit geeft hen iets anders om over na te denken terwijl ze in bed liggen en leidt ze af van hun angstaanjagende gedachten. Het is bovendien fysisch quasi onmogelijk om tegelijkertijd bang te zijn en te ontspannen.
  • Praat overdag me je kind over zijn of haar angsten en hoe ze zich ’s nachts minder bang kunnen voelen. Daarnaast kan je het zelfvertrouwen van je kind tijdens de dag opbouwen. Voelt je kind zich zelfzeker overdag? Dan is de kans groot dat hij of zij zich ook ’s nachts veiliger zal voelen.
  • Weet waar de grens ligt. Hoewel je je kind waarschijnlijk ter aller tijden wil geruststellen en troosten, moet je weten waar de grens ligt. Dit is noodzakelijk om te voorkomen dat het “ik ben bang” gedrag van je kind versterkt wordt bij andere situaties. Probeer wenselijk gedrag bij je kind te stimuleren door hem of haar eraan te herinneren “dat er niet geweend or geschreeuwd mag worden wanneer het bedtijd is”.
  • Probeer je kind in bed te houden. Motiveer je kind niet om op te staan en hulp te zoeken. Hij of zij moet in bed blijven en zelf ontdekken dat het echt veilig is zodat de angsten overwonnen kunnen worden. Indien nodig kan je wel een tijdje in de kamer blijven tot je kind in slaap is gevallen. Doe dit echter niet te vaak, of zelfs twee nachten op een rij, of je kind zal al snel afhankelijk worden van je aanwezigheid. Maar als je kind in het midden van de nacht je kamer binnenstormt is het belangrijk dat je hem of haar onmiddellijk terugbrengt en zachtjes terug in bed stopt.
  • Als je kind ongerust is wanneer je de kamer verlaat, neem dan regelmatig een kijkje hoe het met hem of haar gaat. Het is beter om op een vast, voorspelbaar interval zoals iedere 5 of 10 minuten langs te gaan zodat je aanwezigheid niet afhankelijk is van wanneer je kind weent of naar je roept.
  • Draai de rollen om. Sommige kinderen voelen zich vaker bang ’s nachts omdat ze heel wat aandacht krijgen en het angstgevoel op die manier gestimuleerd wordt. Als dit het geval is moet je de rollen omdraaien. Vertel je kind hoe trots je op hem of haar bent om dapper te zijn. Bedenk een beloningssysteem waarbij je kind telkens een ster krijgt wanneer hij of zij braaf gaat slapen en stil is tijdens de nacht. Nadat je kind een aantal sterren verdiend heeft kan hij of zij die inruilen voor een beloning zoals kijken naar een favoriete film, samen buiten gaan spelen in het park of lekkere chocoladekoekjes bakken.

Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (6 votes, average: 5,00 out of 5)


Ook interessant:

 


Deel dit artikel:, , Google Plus, Pinterest,