Slaapinfo.nl
kind wil niet slapen

Help, mijn kind wil niet slapen… Tips en oplossingen voor ouders!

Wil je kind niet slapen? Het probleem van een kind dat vecht tegen de slaap of niet naar bed wil gaan, komt niet alleen in de baby- en peuterjaren voor. Een kind dat niet wil slapen of moeite heeft  om in slaap te vallen is bij schoolgaande kinderen een veelvoorkomend probleem. Wanhoop niet, sommige van deze tips kan je vanavond nog direct proberen! 

De meeste ouders leren op de harde manier dat goed slapen vreselijk ondergewaardeerd is. Voordat je een kind had, dacht je dat je om slaap gaf, maar het was niet de meest kostbare activiteit die het wordt na de geboorte van je kind. Kinderen kunnen de nachtrust van ouders behoorlijk verstoren.

Tegelijkertijd lijken baby’s, peuters, kleuters, schoolgaande kinderen en tieners slaap helemaal niet te waarderen. Ook al is het cruciaal voor hun ontwikkeling. Hoe kan het dat een kind niet wil slapen? Lees gauw verder!

Redenen waarom je kind vecht tegen slaap

Kinderen hebben verschillende slaapbehoeften. Net als bij volwassenen hebben individuele kinderen verschillende hoeveelheden slaap nodig. Sommigen doen het prima op negen uur slaap per nacht, terwijl andere kinderen minstens 11 of meer nodig hebben om zich uitgerust te voelen.

Lees ook: Bedtijden voor kinderen: Hoe laat moet mijn kind naar bed?

Gemiddeld hebben de meeste schoolgaande kinderen ongeveer 10 tot 11 uur slaap nodig. Let op tekenen dat je kind niet genoeg slaap krijgt, zoals ‘s morgens niet gemakkelijk opstaan, moeite hebben met concentreren of hyperactief zijn.

Als je kind consequent moeite heeft om naar bed te gaan en in slaap te blijven, probeer dan de oorzaak te achterhalen. Hier zijn enkele veelvoorkomende redenen waarom een kind vecht tegen de slaap of moeite heeft om in slaap te blijven.

Te veel opwinding

Het kan zijn dat je kind nog te opgewonden is. Als kinderen opgewonden raken van het kijken naar video’s, spelen of huiswerk maken, kan het voor hen moeilijk zijn om plotseling naar bed te gaan en in slaap te vallen.

Oplossing:

Je hebt waarschijnlijk meer succes hebben als je ervoor zorgt dat je kind tijd heeft om tot rust te komen voordat hij of zij naar bed gaat. Zorg dus voor een periode van rust en ontspanning voor je kind gaat slapen. Voorlezen, even rustig kletsen op het rand van het bed, een bad of warme douche kunnen bijdragen om je kind eerst te laten ontspannen voor het gaat slapen.

Verbied ook smartphones en tablets in de slaapkamer. Deze apparaten geven veel te veel blauw licht af en zorgen voor onrust en stress bij je kind. Laat deze dus achter in de woonkamer en leg ze ruim voordat je kind gaat slapen weg.

Oververmoeidheid

Door huiswerk, sporten, hobbies, speelafspraken en naschoolse activiteiten kunnen schoolgaande kinderen veel te laat naar bed gaan. Oververmoeidheid kan bij veel kinderen leiden tot hyperactiviteit, waardoor het nog moeilijker kan zijn om in slaap te vallen.

Oplossing:

Als je kind voor het slapen gaan regelmatig nog huiswerk moet maken, zoek dan naar manieren om de andere naschoolse activiteiten te beheren, zodat er meer tijd voor huiswerk overblijft. Je kunt ook proberen om huiswerk direct na schooltijd in te plannen voor alle andere activiteiten.

Niet moe genoeg

Als je kind laat in de middag na school een dutje doet, kan dit zijn bedtijd verstoren.

Oplossing:

Probeer het schoolwerk daarom vroeg te laten doen en ga vroeg eten, zodat je kind eerder op de avond naar bed kan gaan. In het weekend of in de zomervakantie, zorg ervoor dat je kind actief is en een drukke dag heeft, zodat hij of zij moe is voor het slapengaan.

Groeiende zelfstandigheid

Schoolgaande kinderen zijn voortdurend bezig hun pas ontdekte zelfstandigheid te vergroten. Bedtijd kan een van die gebieden zijn waarover ze controle willen uitoefenen.

Oplossing:

Probeer je kind zoveel mogelijk de keuze te geven tussen specifieke dingen (“Wil je deze pyjama’s of die andere pyjama’s?” of “Wil je een bubbelbad of een bad zonder bubbels?”) maar maak van bedtijd een vaste en niet-onderhandelbare regel.

Bezorgdheid of stress

Kinderen kunnen zich zorgen maken over iets op school (huiswerk, proefwerken, of ze in de groep passen, pesten enz.). Ze kunnen bezorgd zijn over een verandering of ontwikkeling in hun leven (een nieuwe school, vrienden maken, niet genoeg tijd hebben met een ouder die langer werkt, etc.).

Een film of een boek dat hen bang maakte of angstige gedachten veroorzaakte – of het nu een eng verhaal was of niet – kan ook de slaap verstoren. Kortom angsten en zorgen kunnen de slaap van je kind verstoren, net zoals het ook kan voorkomen dat volwassenen een goede nachtrust krijgen.

Oplossing:

Neem tijd om met je kind te praten. Geef niet meteen op als je geen direct antwoord krijgt. Probeer ook specifieke vragen te stellen. Dus niet : hoe was het op school? Maar bijvoorbeeld: Met wie in jouw klas trek je het meeste op? Welke leraar of lerares vind je het leukst en waarom? Waar kijk je het meest tegenop de komende week? Waar verheug je je het meest op? Aandacht en een gesprekje op de rand van het bed geeft je kind de kans om zijn of haar hart te luchten en vragen te stellen in een veilige omgeving.

Manieren om je kind makkelijker naar bed te krijgen

Probeer deze strategieën om het voor kinderen gemakkelijker te maken om naar bed te gaan en in slaap te vallen. Als het probleem aanhoudt, kan je je kind laten onderzoeken door een kinderarts of een slaapspecialist.

Creëer een goede bedtijdroutine

Je weet al dat bad en verhaaltijd geweldige manieren zijn om je kind tot rust te brengen (iets wat je waarschijnlijk al hebt ingesteld sinds het een peuter was). Maar vergeet ook niet om de tv en andere elektronica minstens een uur voor het slapen uit te zetten. Als je kind er absoluut op staat dat hij niet moe is, laat hem dan rustig in zijn kamer lezen (of lees een of twee korte hoofdstukken voor hem als hij begint te lezen) of luister naar rustgevende muziek.

Maak de avonden rustig

Zet je het hele huis in een ontspannen modus als de bedtijd nadert. Zet de tv, computer en andere schermen minstens een uur voor het slapen gaan uit. Deze activiteiten zijn stimulerend en kunnen het inslapen en verhinderen doordat de aanmaak van melatonine wordt geremd. Probeer in plaats daarvan rustgevende muziek te spelen en de lichten te dimmen.

Zorg voor consistente bedtijden

Probeer de bedtijd  van je kind consistent aan te houden, zelfs in het weekend en tijdens de zomer. Het kan moeilijk zijn om kinderen voor 21.00 uur naar bed te krijgen wanneer de zon nog niet is ondergegaan, maar het is geen goed idee om de bedtijd naar 22:30 of 23.00 uur te verschuiven., Zorg ook dat je kind gewend is aan een strak slaapschema zodra de school weer begint.

Maak de slaapkamer comfortabel

Haal de tv en de computer uit de slaapkamer van je kind en zorg ervoor dat de kamer niet te warm is en goed geventileerd. Want dit kan de slaap verstoren. Zorg ook dat de slaapkamer donker is door gebruik te maken van verduisterende gordijnen. Metname in de zomer is dit belangrijk om dat het vaak nog licht is als je kind naar bed gaat.

Als het donker je kind niet bevalt, kies dan samen een nachtlampje uit. Is er veel stress vanweg huiswerk, en doet je kind het huiswerk ook op zijn of haar slaapkamer, probeer dit dan eens op een andere plek te laten maken, bijvoorbeeld aan de keukentafel, zodat de slaapkamer een stress-vrije plek wordt.

Pak angsten aan

In plaats van het verwerpen van bedtijd angsten, pak ze aan. Als eenvoudige geruststelling niet werkt, kunje proberen een speciaal stuk speelgoed te kopen om ‘s nachts te waken of de kamer voor het slapengaan te besproeien met “monsterspray“. (Een luchtverfrisser met een creatief nieuw label werkt goed.)

Lees ook: Mijn kind is bang om te slapen. Wat moet ik doen? 13 tips!

Geef niet toe als je kind niet wil slapen

Als je kind opstaat voor dat derde drankje water en de vierde trip naar het potje, kun je in je uitputting in de verleiding komen om hem op te laten staan of in je bed te laten slapen. Je kunt je schuldig voelen dat je hem naar bed hebt gestuurd terwijl hij of zij niet veel tijd met je heeft gehad nadat je thuisgekomen bent van je werk.

Maar als je kind niet leert rustig in slaap te vallen in zijn kamer, zal je de slaapproblemen die er zijn alleen maar verlengen. Wees zachtaardig, rustgevend en kalmerend, maar wees duidelijk en consequent. Laat je kind weer in bed liggen als aan alle behoeften is voldaan en vertel hem of haar daar te moet blijven.

Zet het nachtlampje aan, laat de deur open en laat je kind weten dat je om de paar minuten zult controleren, maar vertel duidelijk dat je kind in bed moet blijven. En zorg ervoor dat je in het weekend, als je samen iets leuks kunt doen, een-op-een tijd met je kind hebt.

Laat de verwachtingen varen

Probeer niet na te denken over wat je kind op haar leeftijd zou moeten doen. Je kind vergelijken met andere kinderen in dezelfde leeftijd of verwachten dat andere kinderen wel snel naar bed gaan en nooit problemen hebben, leidt alleen maar tot frustratie van jouw kant.

Werk in plaats daarvan samen met je kind als een team om uit te vinden hoe je de dag- en nachtroutines het beste kunt afstemmen op de behoefte van jouw kind. Pas bed- en wektijden geleidelijk aan om te vinden wat voor je kind werkt. Wees geduldig. Uiteindelijk zal je een schema vinden dat werkt voor je kind en je familie.

Als je kind, ondanks je beste inspanningen, nog steeds moeite heeft om in slaap te vallen of te blijven slapen, of als er nachtmerries blijven bestaan, kan het een echte slaapstoornis hebben. Praat dan met de huisarts over je zorgen.

Bron: Verywellfamily.com


Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (33 votes, average: 4,80 out of 5)


Lees ook:



Slaap jij wel genoeg?
Doe de Slaaptekort Zelftest!