Slaapinfo.nl
slapen in de herfst

Hoe kan je beter slapen in de herfst?

Het jaargetijde van vallende bladeren, guur weer, regen maar ook gezellige truien, voetbal en prachtige herfstkleuren kan voor sommige mensen maanden van slecht slapen betekenen. Terwijl de koele herfstnachten een aangenamer zijn om te slapen dan de warme en benauwde zomeravonden, kunnen een groot aantal andere slaapproblemen in deze tijd van het jaar opduiken en je slaap verstoren. Maar de herfst hoeft je echt niet  te vermoeien of te frustreren – volg gewoon dit advies.

Kijk naar het licht

De kortere herfstdagen betekenen dat je minder wordt blootgesteld aan het zonlicht. Dit kan niet alleen je niveau van vitamine D verminderen, hetgeen je een gevoel van vermoeidheid geeft, maar het kan ook je circadiaanse ritme verstoren.  Gelukkig kan men dat vermijden, door ’s morgens de zon op je gezicht te laten schijnen zodra je wakker wordt, open de gordijnen en als het mogelijk is, ga gelijk naar buiten, bijvoorbeeld even joggen. Doe na zonsondergang het tegenovergestelde, dim de lichten een a twee uur voordat je gaat slapen om je lichaam voor te bereiden op je nachtrust.

Zet de verwarming ietsje lager

De schrille koude lucht nodigt uit om de open haard aan te steken en de verwarming open te draaien, maar het is eigenlijk beter  om je huis – of tenminste je slaapkamer- koel te houden, want als je de temperatuur boven de 23 ° C laat stijgen, verstoort dat je slaap. ’s Nachts daalt je lichaamstemperatuur lichtjes. Als je het te warm krijgt, zal je lichaam moeite doen om jouw temperatuur weer te doen dalen, wat ertoe kan leiden dat je wakker wordt. Maar laat het anderzijds ook niet te koud worden – temperaturen beneden de 12° C kunnen ook je slaap verstoren. Ideaal is een slaapkamer temperatuur van 16-17 graden.

Blijf gelukkig

Ongeveer een half miljoen mensen wordt getroffen door Seasonal Affective Disorder (SAD)(ook wel winterdepressie genaamd), een soort van depressie die kan voorkomen in de herfst en in de winter wanneer de dagen korter worden. Hoewel de oorzaak van een winterdepressie nog steeds niet bekend is, kan deze aandoening de productie van melatonine wel veranderen. Melatonine speelt een rol in je cyclus van slapen en wakker zijn. Om een normaal slaapritme te krijgen, moet je overdag voldoende bewegen een regelmatig ritme van gaan slapen en opstaan erop nahouden, ook in de weekenden.


Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 4,50 out of 5)


Ook interessant:

Ontvang 42 slaaptips!

Nieuwsbrief is gratis en je kunt je op ieder moment afmelden.



Slaap jij wel genoeg?
Doe de Slaaptekort Zelftest!