Slaapinfo.nl
Home / Nieuws / 12 tips tegen slapeloosheid die je nog niet wist

12 tips tegen slapeloosheid die je nog niet wist

Moeite om in slaap te komen? Twaalf bijzondere slapeloosheid tips zodat dat je vanzelf in slaap valt!

Advertentie

We weten allemaal dat een warme kop melk en een warm bad er voor horen te zorgen dat je ontspant voordat je naar bed gaat, maar velen van ons kunnen hierdoor nog niet in slaap vallen. Er worden, alleen in Engeland al, tien miljoen recepten voor slaappillen uitgeschreven en een enquête van Crampex heeft aangetoond dat maar liefst 86% van ons last heeft van slaapstoornissen. Maar je kan jezelf voor de gek houden om slaperig te worden door deze natuurlijke tips van experts te proberen…

Slaaptip 1: Inademen door je linker neusgat

Deze yogamethode is er voor om je bloeddruk te verlagen en je te kalmeren. Holistisch slaaptherapeut Peter Smith zegt: “Ga op je linkerkant liggen, leg een vinger op je rechterneusgat om deze te sluiten. Begin langzaam en adem diep in door het linker neusgat. “Peter, auteur van Sleep Better With Natural Therapies, zegt dat deze techniek bijzonder goed is bij oververhitting of menopauzale opvliegers die de  slaap verhinderen.

Slaaptip 2: Span aan en ontspan

Door al je spieren te ontspannen kan je lichaam zich voorbereiden op de slaap. Angstexpert Charles Linden zegt: “Ga op je rug liggen, adem diep en langzaam in door je neus en span tegelijkertijd je tenen zo aan dat ze tegen de onderkant van je voet liggen. Ontspan daarna je tenen.”

De auteur van  Stress Free in 30 Days voegt hieraan toe: “Op een andere langzame ademhaling trek je jouw voet op tot je knie en laat dan los. Haal weer adem, trek je kuitspieren samen, daarna je dij-, buik-, borst-, en armspieren van beneden in je lichaam naar boven. Span je spieren één voor één aan en ontspan ze vervolgens ook één voor één.”

Je ademhaling moet stabiel zijn wanneer je van hoofd naar teen bent gegaan en je moet je klaar voelen om in slaap te vallen.

Slaaptip 3: Probeer wakker te blijven

Daag jezelf uit om wakker te blijven – je hersenen gaan tegenwerken! Volgens fysiotherapeute Julie Hirst Challenge (worklifebalancecentre.org) wordt dit een slaap paradox genoemd. Zij legt uit: “Houd je ogen wijd open, herhaal tegen jezelf ‘Ik wil niet slapen’. De hersenen kunnen negatieve gedachtes niet goed verwerken, zodat het dit interpreteert als een instructie om in slaap te vallen . Het zal eerder de oogspieren vermoeien wanneer de slaap eraan komt.

Slaaptip 4: Herleef je dag

Het onthouden van alledaagse details in omgekeerde volgorde zorgt voor een schone geest zonder zorgen. Sammy Margo, auteur van The Good Sleep Guide zegt: “Herinner gesprekken, beelden en geluiden over je dag. Het kan je naar een geestelijke toestand brengen die klaar is om in slaap te vallen.”

Slaaptip 5: Rol met je ogen

Sammy zegt dat het sluiten van je ogen en drie keer rollen met de oogballen er ook voor kan zorgen dat je in slaap valt. Ze zegt: “Het stimuleert wat je normaal doet wanneer je in slaap valt en het kan mogelijk leiden tot het vrijlaten van de slaperige hormonen genaamd melatonine.

Slaaptip 6: Beeld het je in

Visuele meditatie werkt het beste wanneer je op zijn minst drie zintuigen gebruikt. Sammy legt uit: “Schets voor jezelf een situatie waar je de content van voelt – een tropisch paradijs, varen op kalme wateren, wandelen in bloemenvelden.

“Als je jouw geluksmoment aan het verkennen bent, stel je dan ook alle kalmerende elementen voor. Hierbij kan je denken aan het ruiken van bloemen, het gevoel van gras of zand onder je voeten en het horen van water tegen de boot. Je zal je snel ontspannen en slaperig voelen.

Slaaptip 7: Zoem naar jezelf

Deze yogameditatie genereert een doordringend gevoel van rust, zegt Dr. Chris Idzikowski, Edinburgh Slaapcentrum Directeur en auteur van Sound Asleep, The Expert Guide To Sleeping Well.

Ga in een comfortabele positieve zitten. Sluit je ogen, ontspan je kaken, maar houd je lippen zachtjes tegen elkaar gedrukt. Adem zo diep mogelijk door de neus in, maar het moet wel comfortabel blijven, waarbij je moet letten op je borst en buik.

Dr. Idzikowski zegt: “Adem zachtjes uit door de neus en houd de lippen gesloten zodat er een ‘hum’ geluid ontstaat. Probeer dit vast te houden tijdens de hele uitademing. Merk op hoe het trilt in je borst. Concentreer je volledig op deze trillingen voor zes ademhalingen lang en ga daarna even rustig zitten. Zeg tegen jezelf: ‘Ik ben klaar om te gaat slapen’, sta rustig op en ga naar bed.”

Slaaptip 8: Druk hier!

Er zijn special plekken op het lichaam die de slaap kunnen bevorderen wanneer er voorzichtig maar ook stevig op wordt gedrukt. Dr. Idzikowski suggereert: “Plaats je duim op het punt tussen je wenkbrauwen, net boven je neus, bij het kleine duikje. Houd vast voor 20 seconden, laat kort los en herhaal nog twee keer.

“Ga daarna op de rand van het bed zitten en plaats je rechtervoet over je linkerknie. Vind de lichte streep tussen de grote teen en de tweede teen en druk hierop op dezelfde manier.

“Terwijl de rechtervoet nog steeds wordt ondersteund door de linkerknie kan je op zoek gaan naar het punt net boven de nagel van de tweede teen. Gebruik je duim en wijsvinger van je rechterhand en knijp zachtjes in de teen.”

Slaaptip 9: Vind je eigen manier

Het geheim achter deze truc is om te beginnen in een periode waarin je goed slaapt, dan kan je het gebruiken als het wat minder gaat.

Doe iets ongewoons, zoals het strelen van je wang terwijl je aan het wegdromen bent, zegt hypnotherapeut Sharon Stiles (sharonstiles.co.uk). “Focus al je aandacht op hoe de beweging voelt,” zegt Sharon. Door de succesvolle nachten zal je lichaam het gaan associëren met slaap. Als je het blijft herhalen kan je jouw lichaam overtuigen dat het tijd is om te gaan slapen.

Slaaptip 10: Neem adem

Je natuurlijke ademhaling gaat omlaag als je in slaap valt.  Luister naar de golven van de zee. Synchroniseer je ademhaling met deze golven, die steeds langzamer gaan. Dit zorgt ervoor dat je binnen zeven minuten in slaap valt.

Slaaptip 11: Maak een zorgenlijst

Een belangrijke oorzaak van slapeloosheid is het doornemen van een to-do lijst voordat je naar bed gaat. Sharon Stiles zegt: “Vaak komt dit omdat je bang bent dingen die nodig zijn te vergeten. Dus, schrijf voor je naar bed gaat een lijst op papier, zodat je het kan vergeten tot de volgende dag. Je kan je ook voorstellen om al je gedachtes in een kast op te bergen. Hierdoor wordt je kalmer en val je waarschijnlijk eerder in slaap.

Slaaptip 12: Lees een boek over beter slapen

Beter slapen kun je leren. Zoals je ziet zijn er tal van goede zelfhulpboeken die je helpen om je slapeloosheid te verhelpen.

 

Lees ook:


Hoe vond je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (72 votes, average: 3,40 out of 5)


 

Photo credit: Lst1984 / Foter / CC BY-NC


error: Alert: Wij stellen een link naar slaapinfo.nl zeer op prijs!