Slapen

We slapen ongeveer een derde van ons leven. Maar wat is slaap eigenlijk? Waarom slapen mensen? Een goede nachtrust is cruciaal om overdag te kunnen functioneren en om je fysiek en mentaal lekker te voelen. Als we slecht slapen of last hebben van slapeloosheid voelen we ons moe en futloos. We raken prikkelbaar en snel emotioneel. Maar hoeveel slaap hebben mensen nodig? En wat is een gezonde nachtrust?

Een volwassene die gezond is, heeft minimaal 7 uur slaap per nacht nodig. Maar we voelen ons het beste na ongeveer 8 a 9 uur slaap per etmaal. We slapen aaneengesloten met hooguit enkele onderbrekingen om te plassen. Inslapen duurt ongeveer een half uur. Als je voldoende hebt geslapen zou je als volwassene in staat moeten zijn om 15 uur aaneengesloten wakker te blijven. Gedurende de tijd dat we wakker zijn bouwen we een slaapschuld op. De slaapdruk wordt groter naarmate we langer wakker blijven. We zijn echter niet de hele dag even alert. Na de lunch en na het avondeten eten zijn we minder alert.

Slaapproblemen

Iedereen kampt wel eens met slaapproblemen. Slapeloosheid, snurken, nachtmerries, praten in je slaap, extreme vermoeidheid, jetlag, bedplassen, slaapwandelen, tandenknarsen, slaapverlamming of ernstige vormen zoals: slaapapneu en narcolepsie. Er bestaan meer dan 80 soorten slaapstoornissen. De meest recente indeling van slaapstoornissen dateert uit 2014 en heet. Maar wanneer moet je naar de dokter voor je slaapproblemen? Wanneer is de kans groot dat jouw slaapprobleem een slaapstoornis is?

Slaaphygiëne

Veel slaapproblemen worden veroorzaakt door een slechte slaaphygiëne: slechte slaapgewoonten en omstandigheden. We slapen het best wanneer op vaste tijden gaan slapen en opstaan en we kunnen slapen in een veilige, donkere, koele slaapkamer met voldoende ventilatie en zonder geluidsoverlast. Verder is het belangrijk dat het lichaam niet teveel afkoelt dus onder voldoende warme dekens of dekbed. ook moeten we ons vrijelijk kunnen bewegen in bed. Dus zonder beknellende kleding op een goede matras met een geschikt kussen voor ondersteuning van de nek en ruggenwervel.

Slaap hulpmiddelen

In de webshop kun je tal van slaapartikelen kopen zoals: natuurlijke slaappillen, anti-snurk hulpmiddelen, boeken over slaap, ontspannings- en slaapmuziek, en oordopjes. en Maar ook alles voor je slaapkamer zoals kussens, matrassen, wekkers, nachtlampjes voor kinderen en natuurlijk de mooiste dekbedovertrekken.

Slaaptesten

Op slaapinfo vindt je een aantal slaaptesten om je slaapproblemen te beoordelen. Maar let op! Raadpleeg altijd een arts wanneer je slaapproblemen meer dan 6 weken aanhouden of je leven overdag ernstig beïnvloeden.

Meer over slapen en dromen

Slaaptips